واژه «حجاب» کلمه «حجاب» هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب. بيشتر، استعمالش به معني پرده است. اين کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي دهد که پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوششي حجاب نيست، آن پوشش «حجاب» ناميده مي

حج در اسلام، ذخيره‏اى ارزشمند، بلند پايه و جاويد و چشمه‏اى هميشه جوشان با جويبارهاى گوارا، زلال و يک مکتب سازنده و بالنده است و همواره تشنگان را به سوى خود مى‏طلبد تا به آنها حيات و نشاط ببخشد. با کمال تأسف، بيشتر حاجيان، از حج تنها به پوسته‏اى از

آيهالکرسي1 : الله لا اله الا هو الحي القيوم لا تاخذه سنه ولا نوم له ما في السموات وما في الارض من ذا الذي يشفع عنده الا باذنه يعلم ما بين ايديهم وما خلفهم ولا يحيطون بشئي من علمه الا بما شاء وسع کرسيه السموات والارض ولا يوده حفظهما وهو العلي العظيم

شناخت پايه هاي ايمان: ايمان بر چهار پايه استوار است صبر، يقين و عدل و جهاد. صبر نيز بر چهار پايه قرار دارد. شوق و هراس، زهد و انتظار آن کس که اشتياق بهشت را دارد، شهوت هايش کاستي گيرد وآن کسي که ازآنش جهنم مي ترسد. از حرام دوري مي گزيند، وآن کس که د

همسايه ها مي گن پسر همسايه بغلي رو گرفتن ! معاون وزير 3 تا خونه تو بهترين نقطه تهران داره ! شنيدم که احمد آقا رو به خاطر چک برگشتي گرفتن ! ولي من از دور و بري ها چيزهاي ديگه اي شنيدم و ... اين قبيل جملات را هر روز از زبان يکديگر مي شنويم و گا

ما مي خواهيم به عنوان يک مسلمان به اين دستور قرآن کريم که مي فرمايد : « فلينظر الانسان مم خلق» 1 پس بايدانسان توجه کند به چگونگي خلقت خود عمل کرده وان مباحث رابطور گسترده تروبااستفاده از منابع علمي موجود به ياري خداوند ادامه دهيم. ازابتداي آفرين

همانا اين قرآن خلق را به استوارترين راهها هدايت مي کند . در قرآن کريم آيات بسياري در رابطه با خداشناسي از طريق علم وجود دارد خداوند مکرراً به اجزاي طبيعت اشاره مي کند و هر کدام را آيه و نشانه اي از وجود لايزال خود مي داند از بزرگترين جزء کائنات تا

مهرورزي در اسلام راز پيشرفت اسلام در مهرورزي پيامبر اکرم(ص) به مردم نهفته است: «فبما رحمه من الله لنت لهم و لوکنت فظا غليظ القلب لانفضوا من حولک»: پس به برکت رحمت الهي با مردم نرمخو و پرمهر شدي و اگر تندخو و سخت‌دل بودي قطعاً از پيرامون تو پراکنده

اسلام ديني است که به روابط اجتماعي و چگونه حاضر شدن دراجتماع وخوشرو وخنده رو بودن درجامعه وزدودن غبار غم از چهره دوستان بوسيله شادابي وخندان بودن تأکيد بسياري کرده است. واز مؤمنان خواسته است تا از اخمو بودن و تلخي کردن وغمگين بودن دوري کنند چرا که ه

از منابعي که از دير باز در مباحث انتقادي درباره « جايگاه و منزلت زن در نگرش ديني» مورد استفاده قرار گرفته است کلام اميرالمومنين (عليه السلام) در نهج البلاغه مي باشد. دسته اي با تمسک به ظاهر کلام حضرت، کمال پذيري زن و وجود ارزشهاي والاي انساني او

توکّل يکي از منازل دين و مقامي از مقامات اهل يقين ، بلکه يکي از معاني درجات مقرّبين است .توکّل در مرحله درک ، بسي غامض و پيچيده ، و در مقام عمل مشکل است .توکّل عبارت از آن است که ؛ قلب در تمام امور به خدا اعتماد کند و از غير او قطع و جدا گردد . شرط

بر صاحبان بصيرت پوشيده نيست که توبه شعبه اي است از فضل عظيم الهي و دري است از رحمت رحيمي خداوندي که به روي بندگان خود باز فرموده است . اگر اين در بسته بود رستگاري براي کسي نبود زيرا سرشت بشر با الودگي و خطاکاري و گناه پيوسته است . بطوريکه هر بشري به

بسمه تعالي تعريف انقلاب نهاد آرمان ها و اهداف انقلاب اجتماعي آن دگرگوني است که همراه با تغيير نظام اجتماعي، در سطح نهادها و آرمانهاي مترتب بر آن باشد. هر اجتماع متشکل از افرادي است که با رفتارهاي نظام يافته خود در جهت دست يابي به آرمانهاي مورد نظر

سخن درباره عناصر موعظه اي نهج البلاغه بود ، از عنصر «تقوا» آغاز کرديم : ديديم که از نظر نهج البلاغه ، تقوا نيروئي است روحي ،نيروئي مقدس و متعالي که منشاء کششها و گريزهائي مي گردد ، کشش به سوي ارزشهاي معنوي و فوق حيواني ، و گريز از پستيها و آلودگيه

وقتي‌ موجوداتِ‌ مشهود خود را در جهان‌ با دقت‌ مي‌نگريم، بخوبي‌ درمي‌يابيم‌ که‌ آنها از نظر کمالات‌ وجودي‌ (آثار و منشأ آثار نوين) برابر نيستند و آثار وجودي‌ بعضي‌ بر آثار وجودي‌ بعضي‌ ديگر برتر و بيشتر است. موجوداتي‌ را که‌ در اطراف‌ خود مي‌بينيم‌ ا

مثل دو مردي که يکي (ايکم) يعني هيچ کارائي ندارد و کل بر مولاي خواست، و ديگري امر به عدالت مي کند و در صراط مستقيم است نقش عدالت و راستي در زندگي انسانها مثل قريه اي که نعمت از در و ديوار آن سرازير مي شود، و در اثر کفران نعمت از اهل آن گرفته مي شود

دوران بعد از انقلاب تغييرات دروني درنظام اجتماعي بعد از انقلاب عوامل و قانونمندي‌هايي که موجب پيدايش انقلاب شدند با تغيير نظام حکومتي بي‌تأثير نمادند، بلکه نسبت به شرايط موجود کم‌و‌بيش برروي روند وقايع بعدي تأثير مي‌گذاشتند. اما اين عوامل همه در يک

اهميت و جايگاه آب درقرآن از سويي و مفهوم عيني آن براي انسان ها وملموس بودن آن و در عين حال لطافت و طراوت و زيبايي آن از سويي ديگر،موجب شده است تا در قرآن کريم از آب براي بيان مفاهيم عالي درقالب تشبيه و تمثيل استفاده شود.بيشتر اين گونه تشبيهات حول دو

- خداشناسي: ستايش خدايي را سند است که نبخشيدن بومال او نيفزايد و بخشش او را فقير نسازد زيرا هر بخشنده اي جز او اموالش کاهش يابد و جز او هرکس از بخشش دست کشد مورد نکوهش قرار گيرد اوست بخشنده انواع نعمت ها و بهره هاي فزاينده و تقسيم کننده روزي پديده‌

يَأَيهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا لا يَسخَرْ قَوْمٌ مِّن قَوْمٍ عَسى أَن يَکُونُوا خَيراً مِّنهُمْ وَ لا نِساءٌ مِّن نِّساءٍ عَسى أَن يَکُنَّ خَيراً مِّنهُنَّ وَ لا تَلْمِزُوا أَنفُسکمْ وَ لا تَنَابَزُوا بِالاَلْقَبِ بِئْس الاسمُ الْفُسوقُ بَعْدَ الايمَن

ساختار مقاله يکي از مسائل مهم و اساسي در جهان کنوني ، مسئله تربيت و پرورش انسانها مي باشد . و البته لازمه رشد و تعالي انسانها و جلوگيري از هزاران رنج و نا اميدي و خطر در عصر امروز نيز نه ازطريق توسعه اختراعات و افزايش وسايل مادي و تجعلي ممکن است و

بِسْم اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم در زندگي مادي گراي امروز، همه ارزشها عالي انسان بتدريج کنار نهاده شده و بي اعتبار شد. و همه چيز، حتي ارزشهاي اخلاقي، تنها در حدود ملاحضات مادي اعتبار و ارزش پيدا کرده است. هر قدر پيشرفت تمدن مادي بيشتر شده. نيازمنديها

هدف رسول خدا از درگيري ها و اعزام سريّه‌ها به قريش، وارد آوردن فشار بر آنها بود. او مي خواست بدين ترتيب آنها را متوجه سازد که مصلحتشان اقتضا مي کند با مسلمانان از در مسالمت و تفاهم درآيند تا دشمني و کينه از ميان برخيزد و مسلمانان در کار دين خويش آزا

شناخت آن حضرت و الگوپذيرى از روش و زندگى او نه تنها آثار گرانبهاى دنيوى و آخرتى دارد، بلکه پاداش بى‏کران الهى را نيز در پى دارد. آنچه پيش رو داريد نگاهى است به شخصيّت والاى نبوى در کلام بلند علوى در نهج البلاغه .شرف و جلال پيمبران بُوَد از جلال مح

پيامبر در کلام امام خميني (ره) آن بزرگوار ولادت پيامبر (ص) را ولادت خيرات و برکات و کوبيدن ظلم و خاموش شدن بتکده‌ها و آتشکده‌ها مي‌شمارد. و گسترش توحيد و عدل در عالم را به واسطه پيامبر (ص) مي‌داند. امام درباره منزلت اجتماعي پيامبر (ص) مي‌فرمايد:

بعد از نزول قران بر سينه مبارک پيامبراکرم(صلي الله وعليه وآله) اولين چيزي که خداوند به پيامبراکرم(صلي الله وعليه وآله) آموخت خواندن بود (بخوان به نام پروردگارت )زيرا خداوند تمام علوم را در اين کتاب مقدس قرارداده و براي اينکه انسان بيشتر از آن بهره م

و بعد چنين گويد اين شکسته بال ضعيف الحال و گرفتار دام اماني و آمال عباس‌بن محمدرضا القمي، بصره الله عيوب نفسه و جعل مستقبل حاله خيرا من امسه، که اين رساله‌اي است مشتمل بر چند کلمات طريفه، و مواعظ و پندهاي شريفه، اميد که صاحبان عقل و هوش آنرا مجرد خط

مقوله ي پايان تاريخ ، سرانجام حيات انسان و جوامع بشري عمري به درازاي حيات انسان دارد ؛ در اديان مختلف درباره پايان تاريخ و آخرين انسان اظهار نظرهايي شده است متفکران و فيلسوفان در طي قرنها مساله پايان سرنوشت بشر و دوره سعادت و آرامش وي را بنوعي مورد

حج در اسلام، ذخيره‏اى ارزشمند، بلند پايه و جاويد و چشمه‏اى هميشه جوشان با جويبارهاى گوارا، زلال و يک مکتب سازنده و بالنده است و همواره تشنگان را به سوى خود مى‏طلبد تا به آنها حيات و نشاط ببخشد. با کمال تأسف، بيشتر حاجيان، از حج تنها به پوسته‏اى از

بسيجي کيست ؟ هسته مرکزي اين روحيه همانا نگرش به پديده هاي مادي از دريچه نيازبه عنولن وسيله و نه اصالت دادن ته آنها ستواز سوي ديگر تمامي امور در راستاي دين و انقلاب و حفظ آرمان آن مفهوم مي يابند . از اين رو از خود گذشتگي و فدا شدن براي ديندار ماندن ت

بررسي مفهوم روان: در متون اسلامي، روان به عنوان يک واقعيت غير مادي پذيرفته شده، ولي از تفکر و تعمق در چيستي آن نهي شده است. پيدايش روان، به خدا نسبت داده شده است و حيات آن ابدي است. مرگ به عنوان قطع ارتباط بين عناصر شيميايي سازنده بدن و روان تلقي م

مقدمه هدف پيامبران از بعثت مهمترين پرسش در طول تاريخ بشر است عده اي معتقدند هدف پيامبران جهت گيري معنوي و ضد دنيايي بوده است. محور تعليمات پيامبران توجه به آخرت، پرداختن به درون و رها ساختن برون،‌ گرايش به ذهنيت و گريز از عينيت بوده است. گروهي نقش پ

آيين اسلام : محمد بن عبدالله (ص)‌روز 20 آوريل 571 ميلادي به دنيا آمد و هنوز بسيار خوردسال بود که هم پدر و هم مادر خود را از دست داد و تحت تکفل عمويش ابوطالب قرار گرفت وي در 12 سالگي با عموي خود سفري به شام کرد و در بين راه با کشيشي آشنا شد که از

در بخش سوم اين کتاب، مقالات متعددي درباره «اعجاز علمي قرآن» در خصوص جنين‌شناسي وجود دارد که برخي در پي اثبات آن هستند و برخي در پي نفي‌اش! ولي پرسشي همواره مطرح است: به چه دليل در قرآن به اين مطالب اشاره شده؟ و يا اينکه مطالب جنين‌شناسي قرآن استدلا

اخيراًبعضي ازعقايد وهابيت در نشريه مجمع کانون فرهنگي وهنري دانشگاه فردوسي چاپ شده بود جاي بسي شگفتي است. دشمن که درجبهه هاي مختلف شکست خورده تمام تلاش خود را درتهاجم فرهنگي خصوصاًعليه قشر جوان وپوياي ايران عزيزبسيج کرده وسعي مي کندتابا شبهه افکني

اخيراًبعضي ازعقايد وهابيت در نشريه مجمع کانون فرهنگي وهنري دانشگاه فردوسي چاپ شده بود جاي بسي شگفتي است. دشمن که درجبهه هاي مختلف شکست خورده تمام تلاش خود را درتهاجم فرهنگي خصوصاًعليه قشر جوان وپوياي ايران عزيزبسيج کرده وسعي مي کندتابا شبهه افکني

آيات قرآن يه هر يدام در جائي قرار دارد به تفصيل تاريخ بشريت را بيان يرده، و حاصل اين تفصيل اين است يه نوع انساني (البته به تمامي انواع انسانها يه حتي شامل ساير ادوار بشريت هم بشود) بليه اين نوعي يه فعلاً نسلش در روز زمين زندگي مي يند نوعي نبوده يه ا

تعريف آزادي : در اين باره تعريف هاي بسياري وجود دارد ولي ساده ترين تعريفي که شده اين است : « آزادي فقدان مانع و جلوگيري است»1 اين تعريف اگرچه ساده است اما مبهم و چند پهلوست و بر اساس آن قضاوت در باب خوب يا بد بودن آزادي نيز بسيار مشکل خواهد شد . در

مقدمه آرمان ها ، دستاوردها و آسيب شناسي انقلاب اسلامي، سه مساله به هم پيوسته و مهم اند که در اين فصل مورد مطالعه قرار مي گيرد . آرمان ها ، همان اهداف سلبي و ايجابي انقلابند که مردم به منظور دستيابي به آن ها عليه رژيم پهلوي شوريده و تا سرنگوني آن از

يکي ازسئوالات اساسي ومهم که همواره ذهن انسان را به خود مشغول مي سازد اين است که آينده چه مي شود وچه حوادث ووقايعي درانتظار اوست آيا خورشيد ازشرق طلوع خواهدکرد ويا ازغرب ؟ انسان همواره به گذشته؛ حال؛وآينده خود مي انديشد به اعمالي که درگذشته انجام داد

از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت آداب آن جناب در سفر رواياتى در باره آداب حضرتش در پوشاک و متعلقات آن آداب آن حضرت در خوردني ها و آشاميدنى‏ها از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظافت و نزاهت 1- و از جمله سنن و آداب آن حضرت در امر نظا

رواياتى چند درباره پاره‏اى از سنن و آداب آن حضرت در معاشرت 1- و در کتاب ارشاد ديلمى است که:رسول خدا (ص) لباس خود را خودش وصله مى‏زد، و کفش خود را خود مى‏دوخت، و گوسفند خود را مى‏دوشيد، و با بردگان هم غذا مى‏شد،و بر زمين مى‏نشست و بر مرکب سوارمى‏شد و

واژه «سلام» و مشتقاتش 50 بار و به همين تعداد واژه ي «طيّبات» (پاکيزه ها) در قران به کار رفته است. «سلام» درود فرستادن حضرت آدم(ع) و فرزندان و نسل اوست. خداوند متعال به آدم(ع) فرمود: بر فرشتگان من سلام کن و بگو: « السّلامُ عليکُم و رحمه ُاللّه و برک

نرمان کازينز در کتاب جالبش » تشريح يک بيماري« داستان آموزنده‌اي درباره پابلو کاسالز موسيقيدان برزگ فرن بيستم تعريف مي‌کند. داستاني است از ايمان و تجديد حيات که مي‌توان از آن درسها گرفت. کازنيز، جريان ملاقتش با کاسالزرا که کمي قبل از جشن تولد 90 سال

(وظيفه حکومت اسلامي در احياء نماز) «ياران خدا کساني هستند که هر گاه در زمين به آنها قدرت بخشيديم ، نماز را بر پا مي دارند. و زکات را ادا مي کنند و امر به معروف و نهي از منکر مي نمايند و پايان همه امور از آن خداست» اين آيه خطاب به ياران خدا است که

ضرورت وحدت صفوف از مهمترين عوامل پيروزي در برابر دشمنان انسجام و به هم پيوستگي صفوف در ميدان نبرد است نه تنها در نبردهاي نظامي که در نبرد سياسي و اقتصادي نيز جز از طريق وحدت کاري ساخته نيست. در حقيقت قرآن دشمنان را به سيلاب ويرانگري تشبيه مي کند که

خداوند درلابه لاي آيات کريمه خويش و به دنبال کلمه ماء و آب، گاه صفاتي را مطرح مي نمايد که شناخت و تأمل دراين صفات خالي از فايده نيست. ذيلاً به مواردي از اين گونه کاربردها اشارت مي شود: برکت آب: « ونزلنا من السماء ماء مبارکا فانبتنا به جنات و حب ال

بي شک ارائه يک تحليل همه جانبه و واقع بينانه از انقلاب اسلامي و بررسي تحولات جهاني همزمان با آن ضروريست – زيرا هيچکس نمي تواند جنگ ابر قدرتها و تلاش آنان براي غارت و سلطه بر جهان سوم را ناديده انگارد و چه بسيار رودر روئيها وهم چنين چه بسيار سازشها ،

افراد جامعه کنوني بيش از پيش نسبت به تنيدگي و پيامدهاي آن هشيار شده اند. هشياري فزاينده فراينده نسبت به رويداد ضربه آميز زندگي لزوم توجه را به واکنش هاي افراد و شيوه هاي که در رويارويي با عناصر تنيدگي‌زا اتخاذ مي‌کند. ضروري کرده است نگاهي به گستره ت

معجزات سفراي الهي بر دو قسم است: قولي وفعلي. معجزات فعلي تصرف درکائنات به قوت ولايت تکويني باذن الله تعالي است. از آن جمله است واقعه شجره قاصعه در نهج البلاغه که درخت به امر رسول الله از جاي خود کنده شد و مانند مرغي بال زنان به سوي پيغمبر اکرم شتا

چکيده مقاله بحث پيرامون مديريت منابع انسانر در هر مکتبي از جمله در مکتب اسلام مستلزم شناخت انسان و خصوصيات او مي‌باشد . انسان از نظر اسلام داراي خلقتي مستقل و جدا از خلقت ساير موجودات عالم است . از ابتداي حيات خو داراي تمدن و زندگي مبتني بر قوانين

امام‏خمينى که فرهنگ عاشورا را گنجينه عظيم سياسى دينى و پشتوانه فرهنگ غنى و انسان ساز اسلام مى‏دانست با بهره‏گيرى از آموزه‏هاى عاشورايى، حماسه حسينى را اساس قيام و مبارزه خويش قرار داده به احياى دين پرداخت. نويسنده در اين مقاله با نگاه به نهضت امام‏خ

بسم الله الرحمن الرحيم فشرده‌يي از تاريخ زندگاني امام «امام ابوالحسن علي النقي الهادي» عليه السلام، پيشواي دهم شيعيان، در نيمه‌ي ذيحجه‌ي سال 212 هجري در اطراف مدينه در محلي به نام «صريا» به دنيا آمد، پدرش پيشواي نهم امام جواد عليه السلام و مادرش بان

امام علي مولاي متقيان در دل و جان مسلمانان ايران چنان جاي دارد که او را با القابي مثل شاه مردان ، شاه ولايت ، تهمتن دين ، شير خدا ، مظهر عجايب و القابي مانند آن مي شناسند . پهلوانان همه از او الهام مي گيرند و در موقع کارزار و حوادث به او متوسل مي شو

خاندان وتباراهل بيت (عليهم السلام) واجداد گذشته خاندان رسالت وامامت ازنسل ابراهيم پيامبر(عليه السلام) و نواده اسماعيل ذبيح ودرسلسله مراتب صلبي به عبدالمطلب مي رسد. عبدالمطلب دوازده پسر داشت که کوچکترين آنها عبدالله است وحضرت محمد (صلي الله عليه وآله

خاندان وتباراهل بيت (عليهم السلام) واجداد گذشته خاندان رسالت وامامت ازنسل ابراهيم پيامبر(عليه السلام) و نواده اسماعيل ذبيح ودرسلسله مراتب صلبي به عبدالمطلب مي رسد. عبدالمطلب دوازده پسر داشت که کوچکترين آنها عبدالله است وحضرت محمد (صلي الله عليه وآله

ولادت ثامن‌الحجج(ع) روز يازدهم ماه ذيقعهده سال 148 هجري در مدينه در خانه امام موسي‌بن‌جعفر(ع) فرزندي چشم به جهان گشود که بعد از پدر تاريخ‌ساز صحنه ايمان و علم و امامت شد. او را علي ناميدند و در زندگي به رضا معروف گشت. مادر گرامي او نجمه نام داشت، و

امام حسين (ع) در سوم ماه شعبان و به روايتي در پنجم شعبان سال چهارم هجرت به دنيا آمد . رسول اکرم (ص) او و حسن را بسيار دوست داشت و پيوسته مي گفت : « خداوندا ! من اين دو و پدر و مادر اين دو را بسيار دوست دارم . خدايا! دشمن ايشان را دشمن و دوست ايش

يعني کم فروشي که در بين شما رايج است ترک کنيد، در پيمانه و وزن کم ندهيد چون اگر شما به کم فروشي عادت کنيد امنيت اجتماعي واطمينان اقتصادي برهم مي خورد ، کسي اطمينان ندارد که بتواند از شما چيزي تهيه کند آنها در بيشتر کارها يا با وزن ويا با پيمانه خريد

قرآن کتابي است آسماني که از جانب خداوند بر پيامبر اسلام، حضرت محمد(ص) وحي گرديده و در کلي‌ترين وجه، مي توان آن را کتاب «هدايت» برشمرد. مهمترين معجزه حضرت محمد(ص) قرآن است و ايشان تنها پيامبري است که داراي معجزه جاويد مي‌باشد و نسلهاي متعدد انسانها

عوامل زيادي اسلام را در دنياي امروز از کشوري نسبت به کشور ديگر و از منطقه اي نسبت به منطقه‌اي ديگر متمايز مي‌کند. اما در تمامي آنها شباهت‌هايي وجود دارد که آنها را مثل هم ساخته است. يکي از اونها گسترش احساس شکست و عدم اعتماد به نفس در جوامع اسلامي ا

اهميت‏بررسي نجاتبخشي در اديان، به دليل افزايش گرايش بشر معاصر به پديده دين است. يکي از علل اصلي اين گرايش، ارائه تصويري اميد بخش و نوراني از آينده بشر، توسط اديان آسماني است. محور اصلي بحث در مقاله حاضر، ظهور منجي آخر الزمان است که در متون کهن زرتش

اسلام(1) در لغت به چند معني آمده است: اول، به معناي انقياد و پيروي(2) است. دوم، به معناي داخل شدن در دين اسلام است. سوم، بمعناي پرستش خداوند و اخلاص به وي است. ايگناتس گولد تيسهر(3)(18501921م)، اسلام شناس مجارستاني مي نويسد: که اسلام بمعناي خضوع و ف

ارتباط بزرگترها با جوانان: اتباط برزگترها با جوانان بايد بر اساس جاذبه بر قرار شود، نه با عوامل دافعه. بررسي و مطالعات حاکي است که ارتباط بزرگترها با جوانان به صورت دافعه، نه جاذبه. خداوند در قرآن مجيد درباره رمز موفقيت و پيشرفت اسلام چنين مي فرمايد

مابجاي آنکه اول ملاک هاي « اخلاقي بودن » را در « مکتبهاي اخبلاقي » بيان کنيم . مواد بسيار ساده و روشني را ذکر مي کنيم و سپس به تفسير مي پردازيم چون قبل از آنکه موارد « فعل اخلاقي » روشن بشود ، تفسير کردن آن صواب نيست . فرق فعل اخلاقي با ديگر کارها

اخلاص؛ شرط قبولي طاعات: تمام کارهايي که مورد رضاي خدا هستند، مي توان به شکل عبادت انجام داد؛ و آن وقتي است که نيت انجام آنها رضاي خدا باشد. ولي بعضي از اعمال حتما بايد به قصد قربت انجام بگيرند؛ اگر به قصد قربت انجام نگيرند نه تنها ثوابي ندارند، بلکه

روسو و ولتر در زمينه فلسفه اخلاق نظريه هاي متفاوتي دارند. روسو معتقد است که انسان طبيعتا خوب است و براساس حالت طبيعي، بدي کردن او غيرممکن است. ولتر به اين نظر روسو اعتقادي ندارد و نظر مي دهد که انسان طبيعتا خوب نيست و براي آن که انسان موجودي خوب شود

مفهوم لغوي واژه اخلاق « اخلاق » جمع « خلق » و به معناي نيرو و سرشت باطني انسان است که تنها با ديده بصيرت و غير ظاهر قابل درک است . در مقابل ، « خلق » به شکل و صورت محسوس و قابل درک با چشم ظاهر ، گفته مي شود . و همچنين « خلق » را صفت نفساني راسخ نيز

تعريف خلق : خَلْق وخُلْق را از نظر ريشه و ماده يکي دانسته اند و اين مسئله اي است که در کتب لغت و هم در تفاسيري که از قرآن دردست است ملاحظه مي کنيم. گفته اند غرض از خَلْق شکافتن و شکل ظاهري انسان و غرض از خُلْق شکل يا حالت نفساني و صفات معنوي و باطني

« موضوع اخلاق » اخلاق موضوعي فلسفي ، سياسي ، تربيتي و اجتماعي است . متفکران در فلسفه به ماهيت تفکر اخلاقي تکيه مي کنند و در سياست آن را به کار مي برند و درسطح فردي نوع سلوک آدمي و روابط اجتماعي او را تعريف وتبيين مي کنند و در سطح اجتماعي (محلي وجها

چکيده عدالت محور اتحاد ملي و انسجام اسلامي است. وحدت نياز اساسي هر جامعه‌ي بشري است، افرادي که به نوعي زندگي اجتماعي دارند براي حفظ بقاي خود به اتحاد و همستگي نيازمندند. هر اجتماعي به شرطي مي‌تواند وحدت داشته باشد که عصمت و عدالت را رعايت کند، بروز

ابليس از لحاظ لغوي در اعلام قرآن: در مورد لفظ ابليس سخنهاي فراوان در کتب مختلف اعم از فرهنگهاي اسلامي، دائره المعارفها و لغت نامه‌هاي مختلف فارسي و عربي ........ به ميان آمده است و هر يک ريشه ان لغت را در جايي و زباني جستجو نموده اند گفته‌اند که ابل

حجه الوداع است و همه حال و هواي ديگري دارند. امّا اين جملات محمّد خاتم انبياء همه خوشحال و متحوّل کرد. ستايش خداوندى را که در يگانگى اش برتر, در يکتايى اش نزديک , در سلطانش جليل ودر ارکانش عظيم است و در جاى خويش از جهت آگاهى به همه اشيا احاطه دارد

شب يخبندان زمين بود جهان راغباري از جهل ونوميدي فرا گر فته بود وانديشه هاي گمراه در زمين روان بود ند بت ها در هيبت هاي گوناگون سر بلند مي کردند انسان ها بسان رمه هاي بي شبان در کج راهه هاي بي مقصود زمين سر گردان بودندبيش از همه سر زمين سوخته حجاز بو

نصوح از ماده نصح بر وزن صلح) در اصل به معني خير خواهي خالصانه است و لذا به عمل خالص (ناصح) گفته مي شود و از آنجا که خير خواهي واقعي بايد توام با محکم کاري باشد واژه (نصح) گاه به اين معني نيز آمده است به همين جهت به ؟ محکم (نصاح) (بروزن کتاب) و به خي

دابه ... وهنگامي که عذاب آن نازل شود جنبنده اي را از زمين براي آن خارج مي کنيم ومي گوييم مردم به آيات ما يقين ندارند. (نمل.82) هيچ جنبنده وپرنده اي در زمين نيست که بوسيله بال هاي خود پرواز کند مگر اينکه ملت هايي همانند شما مي باشند. (انعام.38

عصر رنسانس، عصر جدا انگاري علم و دين و تفکيک قلمروهاي آن دو است. در اين دوران، بسياري از دانشمندان و متخصصان غرب به ويژه آنان که از برخورد نادرست ارباب کليسا با نخبگان علمي‌ناخشنود بودند به نسبت سنجي ميان علوم مختلف با دين پرداختند. يکي از مسائل که

فاطمه (عليها السلام) در نزد مسلمانان برترين و والامقام ترين بانوى جهان در تمام قرون و اعصار مى باشد. اين عقيده بر گرفته از مضامين احاديث نبوي است. اين طايفه از احاديث ، اگر چه از لحاظ لفظي داراي تفاوت هستند ، اما داراي مضموني واحد مي باشند. در يکي ا

مقدمه: عدل الهى يکى از مباحث مهم در اسلام است. در اين مقاله عدل در خلقت و عدل در قانونگذارى (تشريع) و رابطه عدل با حسن و قبح عقلى مورد بحث قرار گرفته است. يکى از مسائلى که درعلم کلام مورد بحث واقع شد مساله عدل الهى بود، که آيا خداوند عادل‏است‏يا نه

عصمت‏به معنى مصونيت‏بوده و در باب نبوت داراى مراتب زير است: الف - عصمت در مقام دريافت، حفظ و ابلاغ وحى; ب - عصمت از معصيت و گناه; ج - عصمت از خطا و اشتباه در امور فردى و اجتماعى. عصمت پيامبران در مرحله نخست، مورد اتفاق همگان است، زيرا احتمال هر

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول