مقصود از نبوت خاصه، نبوت پيامبر گرامي اسلام صلّي الله عليه و آله است. پيامبر اسلام آخرين پيامبر الهي و شريعت او آخرين شريعت آسماني است. دليل بر نبوت پيامبر اسلام صلّي الله عليه و آله : جامع‎ترين طريق اثبات نبوت فرد اين است که مدعي پيامبري بر اثبات

خداوند حکيم انسانهاى والايى را براى هدايت و راهنمايى بشر برانگيخته و آنان را حامل پيام خويش براى افراد بشر قرار داده است. اينان، همان پيامبران و رسولانند که واسطه جريان فيض هدايت از سوى خداوند به بندگان مى‏باشند، و اين فيض از نخستين روزى که بشر شايس

به راستى نمى‏توان تاريخ آغاز نظريه ولايت فقيه را به آسانى تعيين‏کرد. مسلمانها از همان صدر اسلام با دو مسئله اساسى روبرو بوده‏اند:يکى غيبت پيامبر و عدم حضور ايشان در بسيارى از شهرها و ديگرى نيازمبرم به احکام و دستورات سياسى و فردى. بنابراين به افرادى

اسم آن بزرگوار محمد و کنيه مشهور او ابوالقاسم و لقب مشهور او احمد و مصطفي است. عمر آن بزرگوار شصت و سه سال است. در صبح روز جمعه هفدهم ربيع الأول سنه عام الفيل متولد شد سالي که پروردگار عالم به وسيله پرستوها خانه خود را حفظ فرمود و اصحاب فيل را که به

مقدمه: حجاب دژ امنيت زن در اجتماع براي حفظ هويت انساني اوست. حجاب براي محفوظ ماندن, عفيف ماندن و زيبا و پاکدامن بودن است. حجاب احساس و نيازي فطري هر زني است و شرم و حيا و عشق و اشتياق به عفاف و پاکدامني با تار و پود زن سر شته شده است. حجاب ل

عبادت، به معناي اظهار ذلت، عالي ترين نوع تذلل و کرنش دربرابر خداوند است. در اهميت آن، همين بس که آفرينش هستي و بعثت پيامبران (عالم تکوين و تشريع) براي عبادت است. خداوند مي فرمايد: « و ما خلقت الجن و الانس الا ليعبدون» هدف آفرينش هستي و جن و انس، عبا

بيان مساله بي شک پوشش زن در برابر مرد بيگانه يکي از ضروريات دين اسلام است که نمي توان درباره جنبه اسلامي آن ترديدي به خود راه داد در قرآن کريم و روايات وارده از پيامبر و ائمه معصومين- عليهم السلام- و نيز در کلمات فقها به وجوب حجاب و کيفيت آن تصري

بشر وانديشه کمال مطلق، ماديون و جهان بيني يک بعدي، مکتب پيامبران وايمان به مبدا و معاد، تشبه به کامل مطلق، مردم و ايام زندگي، مرگ از زندگي بهتر، ياد خدا و آرامش ضمير، ايمان و تسخير غرائز، آخرت و حيات جاودان، ايمان به معاد و احساس مسئوليت، بدبيني به

امام سجاد فرمودند در مسجد اموي دمشق در حضور يزيد (ل) در زنجير بودم به او گفتم به من اجازه دهيد سخن گويم گفت بگو ولي ناهنجار نگو حضرت فرمود من در خانداني هستم که ناهنجنار نگويم، بلکه مي خواهم بگويم که اگر رسول الله (ص) مرا در زنجير مي ديد به نظرت چه

فطرتاً هرموجودي که لباس هستي پوشيده به ازکتم عدم پاي به عرصه حيات و زندگي نهاده به طور مرموز و ناخود آگاه خواستار و پوياي آفريدگار وصانع خويش است واز هر سوي به سوي ديگر و خالق و پرودگار خود را مي جويد ، تا پاس حرمت و احترام لازم او را بنمايد و از فض

حضرت على‏عليه السلام بارها در نهج‏البلاغه از نماز و ياد خدا سخن به ميان آورده که در کتابى به نام «نماز در نهج‏البلاغه» گردآورى شده است. ما در اينجا جملاتى را در مورد فلسفه ذکر و ياد خدا که مهمترين مصداقش نماز است از آن حضرت نقل مى‏کنيم: مى‏فرمايد: «

براي معنوي کردن زندگي و آگاه شدن از بعد باطني آن، انسان بايد به آداب ديني توسل جويد که ماهيت آن ايفاي شکلي مقدس بر امواج اقيانوس چندگانگي به منظور نجات انسان و بازگرداندن او به ساحل وحدت است. آداب و ارکان اسلام، براي مثال نماز يوميه، روزه، حج ، زکات

توحيد عرفان به معني وحدت وجود موجود است ،که براساس آن تنهايک حقيقت وجود واقعي دارد و پديده هاي دگر همه مظاهر و تعنيات آن حقيقت اند و با اين حساب بايد همه چيز خدا ، و خدا همه چيز بوده باشد . عارف کسي است که حق را درهمه چيز مي بيند بلکه آن را عين همه

چون حکمت خداوند در آفرينش نفس انساني با خصوصيت و ويژگي صورت بشري که مقام و مرتبه متوسط ميان آخرين مراتب تجسم و اولين مدارج تجرد است ادراک عالم وحدت محض و کثرت محض است، انسان را ذو وجهين و ذو قوتين آفريد تا وجهي به حق داشته باشد و وجهي به خلق. و در و

فلسفه چيست؟ در حقيقت، هيچ گاه نمي توان گفت فلسفه چيست؛ يعني هيچ گاه نمي توان گفت: فلسفه اين است و جز اين نيست؛ زيرا فلسفه، آزاد ترين نوع فعاليت آدمي است و نمي توان آن را محدود به امري خاص کرد. عمر فلسفه به اندازه عمر انسان بر روي زمين است و در طول ت

پيرامون وجه تسميه ي «صوفي» و اينکه اين کلمه از چه چيزي مشتق شده است و علت ناميدن اين گروه به اين نام چيست، نظرات مختلفي بيان شده است که در اينجا به پاره اي از اين نظريات اشاره مي کنيم: 1- گروهي بر اين عقيده اند که تصوف منسوب است به اهل «صُفّه» که ا

اصل‌ مطلب‌ در باره‌ ولايت‌ شرعي‌ است‌ که‌ خداوند عليّ أعلي‌ زندگي‌ ما را که‌ روي‌ زمين‌ قرار داده‌ است‌ مهمل‌ قرار نداده‌ ، بلکه‌ مي‌خواهد ما را بر يک‌ اساس‌ و مَشي‌ صحيح‌ و بر يک‌ نحو خاصّي‌ حرکت‌ بدهد که‌ آن‌ صراط‌ مستقيم‌ بسوي‌ خداست‌. و طبعاً اي

ظهور زرتشت در فضائي که کاهنان، ساحران، آتشبانان بي شمار به بهانه وساطت صدها خدا و خداي نما مردم ساده را گوسفندوار به کنار قربانگاهها، معابد و آتشگاه ها ميکشيدند و با اوراد و آداب و اعمال اسرار گونه به جلب توجه قدرتهاي ساختگي مافوق بشري تظاهر مي نمود

مقدمه مقاله‏اى که با عنوان «انديشه‏» در اينجا ترجمه شده يکى از مقاله‏هاى مهم و تاثيرگذار فرگه است. فرگه اين مقاله را در 1918 يعنى حدود شش سال پيش از مرگش نوشت و منتشر کرد. منظور فرگه از انديشه، (Der Gedanke) معناى يک جمله کامل است، بدون توجه به صدق

در اسلام مشارکت مردم پشتوانه مکتبي دارد . حجت الاسلام دکتر سيد حسين ابراهيميان دمکراسي و مشارکت سياسي مردم ، از اصول حکومت ديني در نظام حکومتي اسلام ، دمکراسي به منزله يک شيوه با روش حکومتي ، يعني نقش دادن به مردم و مشارکت دادن آنان در مسائل مختل

قولات عقل و ايمان، غالبا در متقابل با يکديگر قلمداد مى‏شوند. زمانى که عقل به بن‏بست مى‏رسد، به ما مى‏گويند که بايد به ايمان تکيه کنيم. چنين سفارشهايى، بويژه، در قلمرو دين ارائه مى‏شود. براى نمونه، زمانى که با تراژدى‏اى شخصى، که ممکن است کاملا غيرقاب

چکيده: مسأله جبر و اختيار از ديرباز در ميان فيلسوفان و متکلمان مطرح بوده است. نظريه جبر و اختيار ابن عربي را در تفکر عرفاني وي مي‏توان يافت. او حقيقت هستي را واحد و احکام آن را مختلف مي‏داند؛ لذا بينونيت ميان حق و خلق از ميان مي‏رود و موجودات ظلي

« فقط اين دعا را به شيعيان بياموز » يکي از غلامان امام صادق عليه السلام گفت : در خدمت امام هفتم موسي بن جعفر عليه السلام بودم نزديک مدائن که رسيديم سوار کشتي شديم ، موج زيادي بود ، کشتي ديگري را ديديم که زني در ان کشتي به خانه شوهرش مي رفت « مراسم

مسلماً سال 2001 در تاريخ ارمنستان از ارزش ويژه اي برخوردار است، چرا که يک هزار و هفتصد سال از پذيرش رسمي دين مسيحيت در اين کشور مي گذرد و اين امر همواره باعث فخر و مباهات ارمنيان سراسر گيتي است که ملت ارمني در تاريخ اولين ملتي است که مسيحيت را در سا

«سعادت‏»; مطلوب فطرى انسان همه مردم طالب سعادت و فطرتا دنبال خوشبختى‏اند، از گرفتارى‏ها به تنگ مى‏آيند و در صدد نجات از آن‏ها برمى‏آيند. اما در چند زمينه با همديگر اختلاف‏نظر دارند; يکى از آن‏ها تعيين مصداق «سعادت‏» - همان گمشده فطريشان - است. همه

ميرزا حسينعلي بهاء پس از برکنار کردن برادرش ميرزا يحيي (صبح ازل) و جمع نمودن با بياني چند به گرد خويش، همانند باب دست به نگارش يک سلسله مبادي زدي که با منعکس نمودن پاره اي از آن پي به آنچه او «آئين بهائي» ناميد مي بريم. لازم به يادآوري نيست که فرقه

اصل فطرت الهي، فطرت اخلاقي و ساير زمينه ها و قابليت هاي ذاتي و فطري بشربه عنوان عامل مشترک در کنار ساير عوامل ذکر شده سازنده شخصيت فرد هستند. نکته قابل توجه آن است که امور فطري به يک اندازه در افراد بيدار و شکوفا نمي گردد به همين دليل نمي توان سهم م

حج يکي از مهمترين و شکوهمند ترين عبادتهاي اسلامي است پيامبر گرامي خدا (ص) حج را پايه و رکن دين دانسته قرآن تارک آن را کافر شمرده و ابراهيم خليل (عج) از خداوند خوستار گرايش دل ها به اين خانه گرديده است . اعمال و مناسک آن گذران دوره آموزشي سير و سلوک

موضوع بحث ، علل گرايش به ماديگري ( ماترياليسم ) است. اول بايد ماديگري ( ماترياليسم ) را که موضع بحث امروز ما است از نظر اصطلاح متداول فعلي تعريف کنيم و حدود آن را بيان نمائيم سپس وارد بحث شويم. واژه ماترياليسم ، استعمالات مختلفي دارد که همه آنها اکن

انبياء و اولياء الهي داراي علم و هنري خداوندي بودند که با داشتن اين هنر خداداد مي توانستند بشر را در راه سعادت و نيل به هدفي مشخص که همانا رهبري و کنترل فعاليتهاي انسان براي دست يابي به کمال و شناخت حقيقت است رهنمون شوند . خداوند بارها اين موضوع را

موضوع بحث ما، انسان کامل از ديدگاه اسلام است، انسان کامل يعني انسان نمونه، انسان اعلاء، انسان والا و هر تعبيري که مي خواهيد بکنيد. انسان هم مانند بسياري از چيزهاي ديگر، کامل و غيرکامل بلکه معيوب و سالم دارد انسان معيوب داريم و انسان سالم و باز انسان

انسان ، خود نوعي حيوان است . از اين رو با ديگر جانداران مشترکات بسيار دارد . اما يک سلسله تفاوتها با هم جنسان خود دارد که او را از جانداران ديگر متمايز ساخته و به او مزيت و تعالي بخشيده و او را بي رقيب ساخته است . تفاوت عمده و اساسي انسان با ديگر جا

مقدمه مسئله قضا و قدر در ميان مسلمين سابقه طولاني دارد. از صدر اسلام قرن اول هجري در ميان مسلمين مطرح بود و مفسرين ، فلساسفه و عرف و حتي شعرا و ادبا درباره آن بحث کرده اند ، هيچ چيز با اندازه آينه انسان آزادي خود را از دست رفته و خوشتن را مقهور و مح

عمل هر انسان تعيين کننده سرنوشت وي کردار نيک و به هر انساني را چون طوقي بر گردنش آويخته ايم و در روز قيامت بر او نامه اي گشاده بيرون آورديم تا در آن بنگرد. اسراء آيه 13 و چون به انسان نعمت داديم بگو هر کس به طريقه خويش عمل مي کند. اسراء آيه 83 و

پيش از آنکه به سابقه دفاع از ابليس در عرفان اسلامي بپردازيم لازم ست که درباره اين واژه و نام حقيقي ابليس ، نامها وفرزندان و جنسيت وشکل و شمايل ظاهري او نيز به اختصار مطالبي را داشته باشيم . الف – معناي لغوي در قرآن کريم يازده بار نام ابليس آمده و

مقدمه الف) موضوع: آثار1 رواني اجتماعي2 خدا 3 باوري ب) بيان مسأله: در باب مطلوب نهايي نوع انسان، دو ديدگاه عمده مطرح است. يکي کمال جوئي و ديگري آرامش طلبي؛ و شايد اين دو در سطوح بالاتر ملازم هم باشند. اما عوامل عمده در رسيدن به اين هدف کدامند؟ در اين

واژه اسم کاربردهاي مختلفي دارد. در گسترده‎ترين کاربرد به معني هر لفظي است که بر معنايي دلالت مي‎کند. اسم در اين کاربرد مترادف با کلمه است، و حرف و فعل در اصطلاح علماي نحو را نيز شامل مي‎شود. دومين کاربرد اسم همان است که در اصطلاح علماي نحو به کار م

مقدمه نويسنده دوستي صميمانه با خدا آرزويي است که هر قلبي را گرفتار هيجاني غريب مي‌سازد. هر چه بيشتر از خدا را درک کنيم و او را بشناسيم، چشم‌انداز تحقق اين آرزو وسيع‌تر و اين ماجرا هيجان‌انگيزتر مي‌شود. آشنايي عميق و صميمانه با خالق هستي، انديشه کوچک

بقلم : جان لئوآبرنتاي JOHN LEO ABERNETHY محقق شيمي داراي درجه M.Sc. و دکتر در فلسفه از دانشگاه نورت وسترن ؛ معلم کالج دولتي همبولت و کالج فني کاليفرنيا، اکنون استاد شيمي کالج دولتي فرسنو در کاليفرنيا؛ عضو هيئت تحريريه روزنامه « تعليم شيميائي» ،

انسان موجودي واقعيت گر است . نوزاد انسان از ساعت اول زندگي که در جستجوي پستان مادر است ، پستان مادر را به عنوان يک واقعيت جستجو مي کند . تدريجاً که جسم و ذهن کودک رشد مي کند به آنجا مي رسد که ميان خود و اشياء تفکيک مي کند ؛ اشيائ را به عنوان اموري

مقدمه‌ در دنياي‌ امروز کمتر کسي‌ است‌ که‌ از نگراني‌هاي‌ مرموزي‌ رنج‌ نبرد، و علي‌ رغم‌ آراستگي‌ظاهري‌ به‌ نوعي‌ آشفتگي‌ دروني‌ گرفتار نباشد. اين‌ اضطرابها، نگراني‌ها، غم‌ و اندوه‌هاي‌ مبهم‌و گاهي‌ بي‌ دليل‌، مانند طوفان‌ وحشتناکي‌ مرتبا روح‌ انسان

بحث درباره صفات خداى متعال بود. عرض کرديم که صفات، به اصطلاح اهل معقول و کلام به دو دسته تقسيم مى‏شود؛ يکى صفات سلبيه و يکى صفات ثبوتيه. ملاک اين که صفتى از صفات ثبوتيه باشد يا نه اين است که، اگر ما يک نقصى و محدوديتى را از خداى متعال سلب کنيم، اين

نخستين مساله تامل انگيزي که توجه انسان متفکر را به خود جلب مي کند – و در تاريخ اديان نيز همواره مورد بررسي قرار گرفته – اين است که « اساسا چه انگيزه اي است که انسان را وادار مي کند تا پيرامون مسائلي غيرمادي و ناملموس و مسائل خارج از چهارچوب عينيات و

پس از بررسي فشرده ي تاريخ هستي پذيري و تکامل مفهوم حقوق بشر، اينک در ادامه ي گفتارها، به مباحث امروزين حقوق بشري باز مي گرديم. کانوني ترين ارزش فلسفي حقوق بشر، همانا «منزلت انسان» است که بدوا آن را در گفتاري جداگانه بررسيديم. در اين گفتار، روشن خواه

چکيده: قرآن کتابي است آسماني، که دستورات زندگي، چگونه زيستن براي سعادت دنيا و آخرت در آن نهفته است و عدالت که يکي از مفاهيم با ارزش اين کتاب مي‌باشد از آغاز خلقت تا ابد جايگاه ارزشي خود را نزد بشر حفظ کرده است ودقيقاً به خاطر ذات عدالتخواهانه آدمي ک

قضاوت در اسلام بسيار ساده است و هيچ‌گونه تشريفاتي ندارد. مثلاً حضرت اميرمؤمنان علي‌ عليه السلام در مرکز دولت گسترده خود که شهر کوفه بود، تنها يک قاضي داشت. با وجودي که جمعيت شهر کوفه را آن زمان چهار ميليون نفر نوشته‌اند و علّتش اين است که اسلام با آ

امام حسين(ع) در شهر مدينه طيبه پس از برادر بزرگوارش امام حسن(ع) در زماني کمتر از مدت بارداري و در شش ماهگي متولد شوند. زمانيکه حضرت فاطمه زهرا(س) حسين(ع) را باردار بود پدر بزرگوارش رسول خدا به او فرمود: حبيب من جبرئيل از طرف خداوند متعال به من خبر د

عاشورا، خاستگاه انقلاب اسلامى ايران در مقام تحليل انقلاب اسلامى ايران، يک رويکرد، آن را ملهَم از نهضت حسينى و مکتب عاشورايى مى‏داند و در همين بستر با بررسى عوامل اصلى محدثه انقلاب، آنها را عوامل مبقيه انقلاب نيز دانسته، بر حفظ و استمرار آنها پاى مى

حرکتي که قيام امام ايجاد کرد و استمرار بخشيد، حرکتي است مستمر و دائم، براي همه اعصار، زمانها و نسلها به مثابه مشعلي فروزان براي فداکاران طريق رسالت حق و رسالت اسلام جاودان. که در عين حال، هيکلهاي ساختگي و موهوم را که بر کرسي ها و تختهاي شمعي تکيه کر

قيام‌ابي‌عبدالله الحسين(ع) نقطه عطفي در تاريخ اسلام مي‌باشد که چون کوکب درخشاني جلب توجه مينمايد و فصل جديدي در زندگي بشريت مي‌گشايد. انقلابي که مبدأ و منشأ انقلابات ديگر و حرکتي شگرف که موجب تحرک بيشتر گروهها و جنبشي فوق‌العاده که سبب بيداري توده‌ه

سبط اکبر حضرت مجتبي (ع) در سال 50 هجري ( به تحريک معاويه ) توسط همسرش جعده دختر اشعث بن قيس مسموم شد و به شهادت رسيد و رهبري مسلمانان طبق سفارش پيامبر (ص) و وصيت امام حسن به ابا عبدالله (ع) رسيد . آن حضرت با توجه به شرايط ويژه ي اجتماعي آن روز و ني

عاشورا تابلويي است به وسعت انديشه عرفان که هر کس از منظري و به فرا خود ظرفيت وجودي خود مي‌تواند از آن بهره‌مند شود. ما نيز از روزني و يا پيمانه‌اي فقيرانه بر ساحل اين اقيانوس سرخ بي‌کران و ناپيدا گام نهاده‌ايم. تا شايد ساقي کوثر باده پيماي عشق بر

حضرت على (ع) در سيزده رجب سال 30 عام الفيل در کعبه به دنيا آمد مادرش فاطمه بنت اسد و پدرش ابوطالب نام داشت. در بيست و يکم ماه رمضان سال 40 هجرى در شهر کوفه به درجه شهادت رسيد. قبر مطهرش در نجف اشرف قرار دارد بخشهاى زندگانى على (ع) با توجه به اينکه

مقدمه : اليوم اکملت لکم دينکم و اتممت عليکم نعمتي و رضيت ب الاسلام دنيا سلام برغدير، سلام بر روز انتخاب برتر، سلام بر عيد بزرگ خدا، سلام بر انتخاب شونده در روز غدير،‌ سلام بر مولا و پيشواي منتخب درود و سلام بيکران حضرت حق بر پيامبر رحمت و منادي رسال

با بيان جامعي که در زمان رسيدن به خلافت براي مردم ايراد کرد ، پرونده خود را گشود ، تا روش خود را توضيح دهد ، و شيوه رفتار خويش را به روشني اعلام کند .و او چنين گفت: ((.... مبادا افرادي از شما – که در نعمتهاي دنيا غرقه شده ، املاک و زمينها برگرفته ،

زندگي امام علي بن ابيطالب به سرپرستي پسر عمويش پيامبر پرورش يافت و سپس شاگرد وي شد و اخلاق وروش او درباره زندگي و خلق فراگرفت و به ارث برد و اين ميراث در قلب و عقل او بطور يکسان نفوذ يافت . در برسي قرآن با بينش و نظر حکيمانه اي – که مغز اشياء را ج

با فاصله اي اندک از بازگشت پيامبر (ص) از حديبيه، پيامبر بر آن شدند که سرنوشت مهم ترين پايگاه يهود را رقم زنند. يهود در هر شکست به خيبر دل خوش بودند و از آن چون دژي تسخير ناپذير ياد مي کردند. روشن نيست که چرا پيامبر (ص) سرکوبي يهود خيبر را آهنگ کردند

خانداني که رسول خدا درميان آنها به دنيا آمد از بهترين خاندان عرب و شريفترين آنها بود... مي‌دانيم که علي‌بن‌ابيطالب(ع) عموزاده رسول خدا بود و از نظر شرافت خانوادگي با آن حضرت سهيم و شريک بوده و پدر آن حضرت يعني حضرت ابوطالب عموي رسول خدا، در زمان خود

حضرت على‏عليه السلام بارها در نهج‏البلاغه از نماز و ياد خدا سخن به ميان آورده که در کتابى به نام «نماز در نهج‏البلاغه» گردآورى شده است. ما در اينجا جملاتى را در مورد فلسفه ذکر و ياد خدا که مهمترين مصداقش نماز است از آن حضرت نقل مى‏کنيم: مى‏فرمايد: «

منبع اصلي اين نوشتار نامه سي ويکم نهج البلاغه است که حاوي رهنمود هاي پدري نمونه به جواني نمونه ودر حال رشد است. اين نامه که از مشهورترين وصاياي اميرالمومنين (عليه السلام) است و به قول سيد رضي (عليه السلام) پس از مراجعت از « صفين» در محلي به نام «ح

ارث (sussession) (تشيع) در قانون مدني مواد 861 الي 949 راجع به بحث ارث مي باشد و همين طور قانوت امور جسمي مواد 225 الي 259 دراين خصوص صحبت نموده است. طبق مذهب تشيع موجبات ارث دو امر است نسب و سبب. اما طبقات وارث طبق قانون مدني شامل موارد ذيل مي با

هر گاه محيط اطراف خود را مي نگريم. هستي و موجودات گوناگون آنرا مي بينيم،سپس در ديده هاي خود کاوش مي کنيم و گاه دست به قلم مي بريم و يافته ها و انديشه هاي خود را مي نگاريم،اين سوال پيش مي آيد: براستي اين کيست که مينگرد و مينگارد؟براستي اين چه حقيقتي

شيعه که در اصل لغت بمعني پيرو مي‌باشد به يکساني گفته مي‌شود که جانشيني پيعمبر اکرم (ص) حق اختصاصي خانواده رسالت مي‌دانند و در معارف اسلام پيرو مکتب اهل بيت مي‌باشند آغاز پيدايش شيعه را که براي اولين باربشيعه علي (ع) (اولين پيشوا از پيشوايان اهل بيت

مقدمه در خلوت سحر پروانه به روي شمع نشست و از روي شفقت به او گفت: بيا تا صبح راز ونياز نماييم. ز درد دلها، زتلخيها، آن دو تا صبح گفتند و شنيدند غافل از اينکه لحظه به لحظه بر اثر حرارت شمع بال پرانه سوخت و شمع آب شد. شمع با صدايي نحيف گفت: چه حاصل از

برزخ از نظر لغت اصطلاح کلمه « برزخ» معمولا در محاورات ، همراه با کلماتي مثل « مابين »، « ما بينهما » به کار مي‌رود ، مثلا گفته مي شود :« برزخ ما بين اين دو » يا « برزخ بين دو چيز » و يا «برزخ بين دنيا و آخرت » و در قرآن شريف آمده است : « بينهما برز

امام جواد (ع) اسم آن بزرگوار محمد است و کنيه مشهور او ابا جعفر الثاني و ابن الرضا، و لقب مشهور ايشان جواد و تقي است. عمر مبارک ايشان بيست و پنج سال است و پس از زهراي مرضيه کسي در ميان اهل بيت ديده نمي شود که عمري چنين کوتاه داشته باشد. تولد آن بزرگو

خسرو ناقد در دو دهه‌ي اخير تعداد بيشماري کتاب به‌زبان‌هاي مختلف درباره‌ي اسلام و سرزمين‌هاي اسلامي در کشورهاي غربي منتشر شده که از لحاظ وسعت نشر و بخش و تنوع موضوع تاکنون بي‌سابقه بوده است؛ و احتمال ‌مي‌رود که در سالهاي پاياني قرن بيستم نيز گسترش بي

موضوع و طرح مساله علمي: بررسي ميزان توجه جوانان به نقش وحضور امام زمان (عج) در زندگي روزمره تعريف موضوع و بيان مسئله: پيامبر (ص) فرموده اند: «مردم تازماني که امر به معروف و نهي از منکر نمايند، خير و خوبي از آن ها زائل نمي شود.» حال چه معروفي بالا

بعضى از ناآگاهان، مسائل اخلاقى را، به عنوان يک امر خصوصى در زندگى شخصى مى‏نگرند، و يا آنها را مسائل مقدس روحانى و معنوى مى‏دانند که تنها در زندگى سراى ديگر اثر دارد، در حالى که اين يک اشتباه بزرگ است، اکثر مسائل اخلاقى بلکه همه آنها، آثارى در زندگى

مقدمه با مطالعه‏اى اجمالى در سيره زندگانى پيامبر اکرم(ص) جاى ترديد باقى نمى‏ماند که آن حضرت، پس از هجرت به مدينه، هم‏چون يک رهبر و حاکم در ميان مردم عمل مى‏کرد و آنان نيز تبعيت از او را بر خويش واجب مى‏دانستند و متخلفان نيز مجازات مى‏شدند، ايشان کار

مقدمه: بني اسرائيل برهبري يوشع بن نون قدم در سرزمين فلسطين گذاشتند و در آنجا سکونت اختيار کردند، يوشع تا آخر عمرش را ميان بني اسرائيل گذرانيد و بامور ديني و اجتماعي آنها قيام کردپس از وفات يوشع، قضات بني اسرائيل امور آنها را اصلاح ميکردند، و از زمان

«مقدمه» به يک معنا، پرسش از فلسفه و هدف حيات به هيچ وجه تازگي ندارد و از دورانهاي قديم در هر جامعه اي افراد فراواني با اشکال گوناگون از موضوع مذبور پي‌جويي کرده اند و با عقايد و اعمالي که از آن دوران به يادگار مانده است، پاسخ قانع کننده اي درباره آن

وعظ و موعظه، در انقلاب افکار و دگرگون ساختن انديشه هاي مردم آن اندازه تأثيرگذار است که خداوند متعال يکي از راه هاي دعوت به پروردگار و ابلاغ دين حق را براي حضرت محمد (ص)، موعظه حسنه قرار داده است و از آن زمان پيامبر (ص) خطابه هايي بسيار رسا و غرّا را

بر همه جوانان معزّز و مکرّم، معرفت به اين نکته لازم است که در دين مبين اسلام، نماز لبيک همه ذاکران، عمل آزادگان، طواف عارفان، ميقات کعبه عاشقان، سعي وصفاي پاکدلان، پرواز بيدار دلان مقصد سالکان، داروي دلهاي مجروح، شفاي قلبهاي محزون و تسکين دلهاي مفتو

مقدمه: حمد و سپاس خدايي را سزاست که شکر شاکرين و حمد حامدين و ذکرذاکرين و سعي خالصين متوجه درگاه اوست. ستايش بيکران مرا و راست که در خلق خويش هيچ کاستي نگذاشت بل همه مخلوقات حتي پست ترين شان را به راستي بگذاشت تسبيح لايتناهي بر آستان او که آدمي را د

پيام امر و دستوري است که به مخاطبان داده مي شود تا آن را عمل کنند يک حادثه وعمل مي تواند براي ديگران پيام باشد همچنين يکي از مراحل «نهي از منکر» با بي اعتنايي و قطع رابطه چهره عبوس و اخم کردن به شخص که اخلاقي مي کند به آن مي گوييم« نکن » امام حسين ف

اصل معاد و جايگاه آن در معارف اسلامي: يکي از اصول اعتقادي دين اسلام، اصل معاد است. بنابراين اصل، همه انسان هايي که در اين عالم به دنيا امده و رفته اند و از اين پس مي آيند و مدتي زندگي مي کنند و مي‌روند، همه و همه در جهان ديگري زنده شده و در دادگاه ع

1 ولتر فيلسوف و نويسند? فرانسوي مي گويد : من يقين دارم که اگر قران و انجيل را بيک فرد غير متدين ارائه دهند او حتما اولي را برخواهد گزيد زيرا کتاب محمد در ظاهر افکاري را تعليم مي دهد که به اندازه کافي بر مباني عقلي منطبق است . سالانه پيام اسلام س 2}

قرآن کتاب آسمانى ما و معجزه جاويد پيامبر ماست.اين کتاب در طول بيست و سه سال تدريجا بر رسول خدا نازل گشت. قرآن کريم که هم کتاب پيغمبر اکرم است و هم مظهر اعجاز او، نقشى صدها بار بزرگتر داشت از نقش عصاى موسى و دم عيسى.پيغمبر اکرم آيات قرآن را بر مردم م

نبرد بدر شکوه قدرت‏ روزى به پيامبر خبر رسيد که يکى از کاروانهاى تجارى قريش از آن‏حدود عبور مى‏کند. پيامبر به قصد حمله به کاروان و تصرف آن از شهربيرون آمد. از طرفى خبر حرکت پيامبر به کاروانيان رسيد و آنان نيز به‏طريقى اين خبر را به مکّه رساندند و مکّ

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول