نخستين صفت يک معلم شايسته، مسلط بودن به رشتهاي است که درس ميدهد و دانش و آگاهي او رابطهء مستقيم با موفقيت او دارد. يکي از اساسيترين مولفههاي تعليم و تربيت، معلم است. اگر فرآيند آموزش و پرورش را به کارواني تشبيه کنيم، بدون شک معلم قافلهسال
بررسي فرايندي متغيرهاي موثر در (( پيوند )) خانواده ، مدرسه و جامعه در (( حوزه ي مسايل ديني ، اجتماعي و اقتصادي )) وپيش نهاد راه کارهاي بهبود عملکرد مديران در مديريت آموزشگاهي است. هنرمديريت آموزشگاهي تمهيد شرايط عمومي و اختصاصي توسعه ي فراگير و متع
هر طفلي به محض اين که به زبان مي آيد، برحسب يک تعليم الهي هرچه را مي بيند از حقيقت و سبب آن جويا مي شود و کشف ماهيت آن را مي خواهد. اگر مربيان و معلمان او دانا باشند و حقايق هر چيزي را به او خاطر نشان کنند، به همان طور آن نهال انسانيت که تازه از دل
عصرحاضر را بايد تلفيقي ازارتباطات و اطلاعات دانست. عصري که بشر درآن بيش ازگذشته خود را نيازمند به داشتن اطلاعات و برقراري ارتباط براي کسب اطلاعات مورد نيازميباشد.امروزه با دراختيارداشتن فناوري اطلاعاتي و ارتباطي مختلف و پيشرفته،امکان برقراري سريع ار
سوال محوري مقاله اين است که دانشگاهها و نظام آموزش عالي در تحولات اقتصادي و اجتماعي جهاني چه نقشي را ايفا نموده و اساسا در ورود جهان به قرن بيست و يکم دانشگاهها با چه چالشهايي مواجه خواهند بود. روش مطالعه به صورت مطالعه اسنادي با بهره گيري از اصول ت
انسانها داراي قوّه خلاقيت هستند؛ برخي در يک زمينه داراي خلاقيت بيشتر و برخي در زمينهاي ديگر. خلاقيت ميتواند توسط معلمان در دانشآموزان شکوفا گشته و يا از بين برود. بنابراين بايد محيط و فضاي مساعدي براي رشد و پرورش قوّه خلاقيت دانشآموزان فراهم آو
يادگيري تغيير نسبتا دايمي در رفتار است که در نتيجه تمرين حاصل شده است. تغييراتي در رفتار که حاصلاش (و نه تمرين) ، با شرايط موقت جاندار (مثل خستگي يا حالات ناشي از مصرف برخي داروها) باشند مشمول اين تعريف نميشود نقش يادگيري در همه صحنههاي زندگي نما
ساختار نظام آموزشي در ساختار نظام آموزشي کشور هند تمرکز عمده بر بعد وسيع ارائه خدمات آموزشي و اهميت ساختار، سازماندهي و ارتقاء آن استوار مي باشد. بعلاوه، ساختار سيستم آموزشي کشور هندوستان بر رشد آموزشي مناطق مختلف کشور و برقراري رقابتهاي آموزشي ميان
آموزش پيش دبستاني ساختار آموزشي حضور در دورههاي آموزش پيش دبستاني در کشور فرانسه اختياري و رايگان بوده وبه منظور آموزش کودکان رده هاي سني 5-2 سال در نظر گرفته شده است. شايان ذکر است آندسته از کودکاني که تا روز اول سال تحصيلي مدارس به سن 2 سالگي رسي
آموزش پيش دبستاني ساختار آموزشي حضور در دورههاي آموزش پيش دبستاني در کشور فرانسه اختياري و رايگان بوده وبه منظور آموزش کودکان رده هاي سني 5-2 سال در نظر گرفته شده است. شايان ذکر است آندسته از کودکاني که تا روز اول سال تحصيلي مدارس به سن 2 سالگي رسي
آموزش رسمي پيش دانشگاهي از آنجايي که اصل اساسي درساختار آموزشي کشور سوئد بر فراهم آوردن امکانات آموزشي براي کليه شهروندان سوئدي بدون توجه به پيشينه قومي واجتماعي و تابعيت فردي آنان استوار ميباشد، از اين روي کليه مدارسي که از قوانين آموزشي پايه تبع
آموزش پيش دبستاني ساختار آموزشي مقطع آموزش پيش دبستاني درژاپن حداکثرمدت زمان سه سال رده هاي سني 3-6 سال به طول مي انجامد.اين مقطع آموزشي غيراجباري وغيررسمي بوده وبا دريافت شهريه ازوالدين کودکان ارائه مي گردد.هدف اصلي مراکزآموزش پيش دبستاني،پرورش ذهن
تاريخچه آموزشي همانند بسياري از دولتهاي پيشين بلوک شرق، دولت فدراسيون روسيه از سال 1993، به اجراي سياست اعمال حداقل حمايت ملي از نظام آموزش ملي مبادرت نمود.دراين اثنا، بنا بربند40قانون آموزش و پرورش، 10درصد از درآمد ملي به عنوان بودجه آموزشي بدين ام
آموزش پيش دبستاني آموزش پيش دبستاني همواره به عنوان يکي از مقاطع آموزشي کشور چين مدنظر قرار داشته است. در نواحي شهري، آموزش پيش دبستاني عمدتاُ در کودکستان ارائه گرديده و مدت زمان سه ، دو يا يک سال به طول مي انجامد گفتني است که مراکز فوق بصورت تمام و
آموزش پيش دبستاني آموزش پيش دبستاني همواره به عنوان يکي از مقاطع آموزشي کشور چين مدنظر قرار داشته است. در نواحي شهري، آموزش پيش دبستاني عمدتاُ در کودکستان ارائه گرديده و مدت زمان سه ، دو يا يک سال به طول مي انجامد گفتني است که مراکز فوق بصورت تمام و
112600 339500 6312000 15553000 150963 1997 برنامه هاي آموزشي ازجمله مهمترين برنامه هاي آموزشي مقطع آموزش ابتدايي ميتوان به دروس زبان اول،زبان دوم، رياضيات،علوم اخلاقي واسلامي،فيزيک،علوم،هنر،علوم اجتماعي،زبان فارسي پشتو و فرهنگ پاکستاني،کار عملي و طر
آموزش پيش دبستاني مقطع آموزش پيش دبستاني در کشور پاکستان مدت زمان 6 ماه به طول انجاميده و از سن5سالگي آغاز مي گردد.گفتني است که کليه برنامه هاي آموزشي و مراقبتي مراکز آموزش پيش دبستاني کشور پاکستان به صورت اجباري و رايگان به کليه کودکان پاکستاني ارا
بسياري از انديشمندان، مشکلات راهنمايان تعليماتي را ناتواني در ايجاد رابطه مفيد و برقراري تفاهم موثر با معلمان و مديران ذکر کرده اند. مضافا به منظور آن که معلمان بيشتر به ارزش و مقام خود پي برده و محيط را طوري آماده سازند که دانش آموزان در هر فرصتي ا
نا توانايي هاي يادگيري مقوله خاص ديگري است که در حيطه کودکان استثنايي قرار دارد و درصد چشمگيري از کودکان را در بر مي گيرد، نا توانايي هاي يادگيري نارسايي هاي خاصي است که در صورت عدم شناسايي آن معمولاً تحقير و توهين و...بي دري و شکست هاي تحصيلي را به
روشهاي تدريس سنتي و متداول: روشهاي سنتي به روش هايي گفته مي شود که اکثر مدارس دنيا ، در طول تاريخ آموزش و پرورش از آن استفاده کرده اند و امروزه نيز يکي از متداول ترين روشهاي حاکم بر مدارس هستند. مهمترين اين روشها ، روش حفظ و تکرار، سخنراني ، پرسش و
ملاک انتخاب دوست خوب بچه ها در مورد راه هاي دوستي صحبت کرديم حالا مي رسيم به ملاک هاي انتخاب دوست .خوب ملاک شما چيه؟ تا حالا فکرشو کردين؟ يه عده قيافه براشون خيلي مهمه.ترجيح مي دن اگه بيرون توسط يکي از آشناها ديده شدندازش بشنوند که:به به با چه پسره
آثار منثور و منظوم ادبيات کلاسيک ايران که در طي نزديک به هزار سال پديد شده بسيار متنوع است . اين آثار بي شک در عين حال اسناد معتبري است براي شناخت تاريخ ده سده ي اخير کشور ما و به طور کلي براي آشنايي دقيق با جامعه ي سنتي ايران که بسي بيش تر از اين د
در مورد نکات مثبت ومحاسن مدارس غير انتفاعي درکشور ما به خصوص در وضعيت فعلي کشور مي توان موارد زير را مد نظر قرار داد: 1- اين مدارس در شرايط فعلي کشور ما ودر زمان تصويب قانون تأسيس مدارس غيرانتفاعي يعني سال 67 به علت محدوديت منابع مالي آموزش وپرورش ک
تغيير نظام آموزشي به منظور سازگاري آن با مقتضيات دوران بازسازي نشان مي دهد که ضرورت و نياز خلاقيت ، پيش از پيش احساس شده است ، در تغيير نظام آموزشي به تجديد نظرهايي کلي و اساسي در زمينه هاي مختلف نياز داريم . در اين مقاله سعي بر تعليم و تربيت خلاق ،
يک معلم اثر بخش چه کسي است ؟ معلماني اثر بخش هستند که دستيابي به اهداف خاصي رادرنظرمي گيرند، خواه اين اهداف توسط خود آنان ويا ديگران تهيه وتدوين شده باشند، در نتيجه آنان که به دنبال بررسي موارد افزايش اثر بخشي معلمان هستندبايداهداف مورد نظر معلما
پائين بودن نرخ سواد در هندوستان که فقر اقتصادي از جمله مهم ترين عوامل آن محسوب مي گردد مهم ترين معضل آموزشي کشور است. بنابر برآوردهاي به عمل آمده بيش از يک سوم جمعيت هندوستان زير خط فقر زندگي مي کنند. اگر چه حضور در مدارس رايگان مي باشد اما هزينه ته
مؤلف: م. حورايي دوستانه ازيکي ازفيلسوفان و مرتاضان هندي پرسيدند: آيا پس ازاين همه دانش و فرزانگي و رياضت هنوزهم به رياضت مشغولي؟ گفت: آري. گفتند: چگونه؟ گفت: وقتي غذا مي خورم صرفاً غذا مي خورم و وقتي مي خوابم فقط مي خوابم. اين شايد بزرگ ترين ثم
دکتر حميدرضا کاتوزيان - نظر به اهميت موضوعاتي که مکرر در خصوص نقش حکومت در به سازي، توسعه و پيشرفت کشور مطرح مي شود، لازم ديدم به ذکر چند مورد از ويژگي هاي مهم رفتاري و عملکردي حاکميت و کارگزاران آن بپردازم. اين موضوعات کاملا عام است و تنها متوجه قو
رهبر معظم انقلاب اسلامي، با تأکيد بر اينکه نخبگان بايد حرکت در مسير پيشرفت را بدون مأيوس شدن در برابر سختي ها ادامه دهند تصريح کردند ملت و کشور ايران در مسير پيشرفت و حرکت به سوي آرمانها قرار گرفته است و نخبگان بايد سهم و وظيفه خود را در اين مسير ا
تعاريف توسعه توسعه در لغت به معناي رشد تدريجي در جهت پيشرفتهترشدن, قدرتمندترشدن و حتي بزرگترشدن است (فرهنگ لغات آکسفورد, 2001). ادبيات توسعه در جهان از بعد جنگ جهاني دوم مطرح و مورد تکامل قرار گرفت. هدف, کشف چگونگي بهبود شرايط کشورهاي عقبمانده (
ايران امروز گرچه در مسير رشدو شکوفايي گام برميدارد اما بايد توجه داشت که شکوفايي هر کشور و ملتي در گرو تلاش جوانان و نوجوانان و در اصل باورهاي اعتقادي آنهاست . پس آنچه را که بايد از ريشه محکم ساخت ،اساس و اصول باورهاي جوانان است . آنچه که به وضوح رخ
رهبر معظم انقلا ب اسلا مي با روشن نگري و درک عميق از شرايط سياسي اجتماعي داخل و خارج کشور سال 1386 را سال اتحاد ملي و انسجام اسلا مي اعلا م کردند و فرمودند: «به نظر من امسال سال اتحاد ملي و انسجام اسلا مي است». يعني در درون ملت ما اتحاد کلمه همه آحا
اين نوع از مشاوره اختصاص به دانش آموزان مدارس و دانشجويان دارد. که براي کمک و راهنمايي آنها در زمينه انتخاب رشته تحصيلي در دوره دبيرستان ، انتخاب رشته تحصيلي دانشگاهي ، اطلاع از مقررات و شرايط و قوانين مدرسه يا دانشگاه و يا هر مساله و مشکلي که در مح
? تربيت در ايران باستان به سه منظور بوده است: ?- خدمت به اجتماع. ?- خدمت به خانواده و رفع مسئوليت از پدر و مادر . ?- بهبودي حال و برتري بر ديگران. بنابراين ميتوان گفت که هدف اساسي همان تربيت ديني و اخلاقي است که به صورت انجام دادن وظايف خانوا
اين سوگند يا نفرين در اسلام با 2 نام مختلف که هر دو از ريشه واحدي گرفته شده اند شناخته مي شود: 1)مبادله (MOBAHELE) : يکديگر را نفرين و لعنت کردن .در اصل از ماده ي ((بهل)) بر وزن (اهل) به معني رها کردن وقيد وبند را از چيزي برداشتن است . وابتهال در دع
بررسي مسئله از ديرباز تاکنون، توسعه يافتن مسئله اصلي کشورهاي در حال توسعه و توسعه نيافته بوده است. آنچه مسلم است، دو منبع طبيعي و انساني عناصر اصلي موجد توسعه اقتصادي و اجتماعي هستند و ترکيب و تناسب مطلوب آنها، توسعه به بار مي آورد. ليکن، هدايت مناب
بررسي تاريخي کشورهاي پيشرفته و يا در حال پيشرفت در شکوفايي اقتصادي و تحول نظام آموزشي آنان نشان دهنده توجه جدي مديران و برنامه ريزان اين کشورها به استاندارد و استانداردسازي در آموزش و ترويج آن در بين جامعه است، به طوري که هم اکنون در بسياري از کشوره
مشکلات ضرورت فراگيرى زبانهاى خارجى ايرنا فراگيرى زبانهاى خارجى بويژه انگليسى به دليل گستره کاربرد آن در دنياى امروز از حد يادگيرى صرف زبان فراتر رفته و به نيازى اساسى براى مردم بويژه نسل جديد براى ارتباط با جهان تبديل شده است. باتوج
در بسياري از کشورها، مديران در تدارک خريد رايانه براي مدارسشان هستند. اما بر سر راه استفاده موفق از رايانه درمدرسه، دامهاي بسياري گسترده شده است. نويسنده در اين مقاله به چالش هاي حضور رايانه ها درمدرسه مي پردازد و راهکارهايي را پيشنهاد ميکند. اين ر
همه جا در پيرامون ما هوا هست: ما هوا را تنفس مي کنيم و بدون آن زندگي برايمان امکانپذير نيست. هوا رنگ و بو و شکل ندارد و آن را نمي بينيم. شايد همين امر سبب شده است که کودکان در سالهاي پيش از دبستان وجود هوا را احساس نکنند و تصور اين که هوايي هم وجود
از نگاه معلمان ، منظور از فناوري در آموزش شامل : تابلو ، گچ ، قلم و شايد نمايش فيلمي از طريق پروژکتور باشد . در حالي که ، به طور گسترده دامنه اي از ابزارهاي فناوري نظير تلويزيون ، دوربين هاي ويديويي ، ماشين هاي گرافيگي ،رايانه ها، دوربينهاي ديجيتالي
سوالي که بسياري از اوقات ذهن ما را به خود مشغول داشته، اين است که چقدر آنچه را مي دانيم در عمل به کار مي بنديم. نويسندگان و خوانندگان کتاب هاي درسي فناوري آموزشي نيز با اين سوال روبرو هستند. در اين پژوهش با انتخاب 9 کتاب درسي دانشگاه در اين رشته به
فلسفه بر وضوح، قصد، انتقاد و توجيه به عنوان ارزش هاى مهم براى مربيان تأکيد دارد. متقن ترين نمونه فلسفه تعليم و تربيت از سوى جان ديويى و در عصر ما نيز از سوى پائولو فربر کسى که به فلسفه تعليم و تربيت به عنوان ابزارى براى بازسازى تجربيات انسان، مدارس
فلسفه تعليم و تربيت درجايگاه يکي از فلسفههاي مضاف، از دو زاويه قابل بررسي و مطالعه است: 1. ديدگاههاي فيلسوفان درباره تعليم و تربيت؛ 2. رشته دانشگاهي. فلسفه تعليم و تربيت از نگاه اول، تاريخي به قدمت انديشهورزي و نظريه پردازي فيلسوفان شرق و غرب عال
انديشه پيشرفت و توسعه گرايي در قلمرو اقتصاد و اجتماع و سياسي ريشه در تغيير اجتماعي، به ويژه در دگرگوني هاي سده نوزدهم دارد. دگرگوني هاي گسترده ژرفي که در زمينه علوم و فرهنگ، بويژه علوم اجتماعي، پيرايش و پرورش انديشه و انديشمندان اجتماعي و بنيانگذاري
فرار از مدرسه بيشتر در نوجوانان مبتلا به اختلالات رواني، سايکوپات ها، حالات اضطراب و نظاير آن ديده مي شود. در اين حالت نوجوان ازمدرسه فرار مي کند و به منزل نمي رود. پدر و مادر از غيبت فرزند از مدرسه اطلاعي ندارند، يعني در حقيقت نوجوان از مدرسه و م
درس رياضي ، يکي از ارکان مهم تدريس و يکي از پايه هاي بنيادين در سطوح مختلف تحصيلي مي باشد که مقدمه ورود به سالهاي بعدي براي نيل به اهداف مهم جامعه مي باشد که هر زمان بايد مورد اهميت خاصي از سوي معلمين و دست اندرکاران آموزش و پرورش در تمامي پايه ها و
بر پايه آمار موجود حدود يک ميليون دانش آموز در کلاس هاي درس چند پايه در کشور ما مشغول به تحصيل مي باشند که اکثر دانش آموزان کلاس هاي چند پايه را دانش آموزان روستايي يا دانش آموزان حومه شهرهاي کوچک و دورافتاده تشکيل مي دهند. که شايد بي مهري و تا حدود
حقق و اجراي عدالت ، حل مشکلات معيشتي توده مردم و ايجاد رفاه اجتماعي سه جزء جدايي ناپذير است که دولت نهم تحقق آنرا به عنوان شعار و خط مشي خود سرلوحه تمام اقدامات خويش قرار داده و تمام هم و غم خود را نسبت به حل مشکل اساسي در اين سه حوضه معطوف نموده اس
مفاهيم : - ارتباط بين ساختار هاي لوويس و شکل هندسي مولکول ها - تعيين شکل و زاويه هاي پيوندي - قلمرو الکتروني زمان : يک جلسه آموزشي هدف هاي يادگيري : - با روش استفاده از نظريه ي VSEPR براي پيش بيني شکل هندسي مولکول ها آشنا شود . - از ساختارهاي لوو
اهداف کلي: دانش آموزان با ماشين ها و کاربرد آنها در زندگي روزمره آشنا مي شوند. اهداف جزئي: دانش آموزان بتوانند چند ماشين ساده را بيان کنند. دانش آموزان بتوانند از سطح شيبدار در مکان هاي مختلف استفاده کنند. دانش آموزان بتوانند چند ماشين که موتور الکت
طرح درس روزانه مشخصات کلي : کتاب : فارسي پايه :دوم ابتدايي درس : پرواز موج وقت : 50 دقيقه اهداف کلي : الف:آشنايي دانش آموزان با مسائل علمي ب:تقويت مهارت هاي چهار گانه زبان آموزي اهداف جزئي : الف : تقويت حس کمک به نيازمندان ب: آشنايي با نقل
هدفها : کسب مهارت آشنايي با آب ، آموزش پاي کرال سينه ، آموزش سينه دست کرال آموزش نفس گيري ، هماهنگي کرال سينه ، آموزش پاي کرال پشت ، آموزش دست کرال پشت ، هماهنگي کرال پشت ، آموزش استارت، ارزشيابي آشنايي با آب، جلسه اول 1/9/86 ،مدت کلاس :80 دقي
تعليم جز همان بازسازي و نوسازي استعدادها چيزي بيش نيست که در اين ميان روش تدريس يکي از مهم ترين آن راه هاست. روش تدريس همان روش هاي موجود است. يعني معلم درس ها را تا مرحله ي تدريس و نوشتن واژه هاي کليد روي تخته بر اساس شيوه هاي موجود پيش مي برد.
تکنولوژي آموزشي چيست؟ قبل از کاربرد مفهوم جديد تکنولوژي برنامه ريزان و معلمان در راه بهبود امر تدريس و حصول نتايج بهتر آموزش از مواد و وسايل آموزشي با مفهوم «سمعي و بصري» آن کمک مي گرفتند. مفهوم امروزه تکنولوژي آموزشي- سطحي وسيعتر از مفهوم قبلي داشت
بعد از ارئه مقدمه ابتدا مختصري در رابطه با امواج آموزش و پرورش بحث شده و سپس در مورد ضرورت تغيير در آموزش و پرورش و نيز در ارتباط با نظام آموزش کارآمد بحث شده است و نيز در خصوص مشارکت و بکارگيري افراد ذينفع در آموزش و پرورش و فوائد آن شرح مختصري داد
“ خودپنداري ” يا مفهوم ازخود هنگام تولد آغازمي شود ودردوران رشد ومراحل آن شکل مي گيرد. اينکه کودک سرانجام چگونه احساسي درباره خود پيدامي کند، نتيجه تماس ها و تجربه هاي مختلف او با ديگر محيط است . اگر بيشتر اين تماس ها وتجربه ها مطلوب باشند ، کودک اح
گرايش شديد و روزافزون نسبت به آموزش الکترونيکي حاکي از مزاياي مختلف اين روش نسبت به روشهاي سنتي آموزش است. اما بايد به اين نکته هم توجه داشت که شايد هيچگاه کامپيوتر و روشهاي آموزش الکترونيکي نتواند کاملا جايگزين آموزش چهره به چهره شوند. آنچه مهم است
تمرينات مربوط به حيطه ديداري با توجه به آزمون وکسلر و نتايج آزمون ادراک بينايي فراستيگ و با توجه به نوع و تشخيص نقص در هر زمينه تمرينات مختلف را از کتاب (همه مي تونن زرنگ باشن) انتخاب کرده و با دانش آموز کار مي کنيم. علاوه بر تمرينات بالا از تمرينات
معلمان عموماً بر اين باورند که پرونده اي که آنان از دانش آموزان خود تهيه مي کنند ابزار مهمي براي سنجش پيشرفت شاگرد و داراي چنان قابليت انعطافي است که زمينه ساز رويکردهاي گوناگون تدريس است . اين پرونده سنجشي که حاوي اطلاعات فراوان و مستمر راجع به وضع
تاريخچه سازمان فني و حرفه اي سازمان آموزش فني و حرفه اي کشور بر اساس ماده واحده شماره 6082 شوراي انقلاب در تاريخ 25/4/59 از ادغام مراکز تعليمات حرفه اي، صندوق کارآموزي، کانون هاي کارآموزي و واحدهاي مربوط به مطالعات نيروي انساني و اشتغال وزارت کار و
جامعه در حال خيزش ما به شدت نيازمنديک ديدگاه آموزشي جديد و در عين حال شاداب است که هم نوعي فلسفه توسعه آموزشي پرورشي باشد و هم بتواند چشم انداز روشني از آينده آموزش کشور ترسيم نمايد. شرايط جديد، ملت ها را در برابر دو ديدگاه آموزشي زير قرار داده است
قبل از شروع: در ابتداي کلاس با بچه ها احوالپرسي کرده و حضوروغياب انجام مي شود. سپس با يکي از دانش اموزان که هفته پيش غايب بوده و پايش شکسته صحبت کرديم. يکي از دانش اموزان در مورد روش علمي و مراحل آن اشکال مي پرسد. ارزشيابي تشخيصي: يکي از دانش آموزا
متاسفانه تدريس انشا با شيوه هاي خلاق،که دانش آموز را در نوشتن ماهر و توانا کند در هيچ يک از مقاطع تحصيلي کشور ما رايج نيست و به همين علت دانش آموزان اغلب از اين درس گريزانند و بسياري از آنان تا آخرين سال تحصيلي انشا نوشتن را ياد نمي گيرند شايد هم ان
ما ضمن معرفي دو تا الگو که اشاره کرديم هر کدام ويژگي خاص خودشان را ندارند و هرکدام معايب و محاسن خاص خود را دارند. الگوي پيش سازمان يافته معلم مدار است . و شاگردان چندان اختياري ندارند معمولاً بچه ها رديف مينشينند. تعامل در کلاس کم و منبع محد
آنچه بنده تا کنون مشاهده و تجربه کرده ام به طور اختصار عرض مي کنم .يکي از مواردي که در ياد گيري مؤثّر است استفاده از رسانه هاي جمعي و رايانه ميباشد .مثلادر درس آمار و مدلسازي هنگامي معلّم به کمک (CD) ميني تب تدريس مي کند يادگيري راحت تر است و محاسبه
تعريف روش: « روش در مقابل واژه ي لاتيني «متد » به کار مي رود ، وواژه ي متد در فرهنگ فارسي « معين » و فرهنگ انگليسي به فارسي «آريانپور »به :روش ، شيوه ،راه ،طريقه ، طرز ، اسلوب معني شده است . به طور کلي «راه انجام دادن هر کاري » را روش گويند .روش تدر
? فنون موفقيت براي کنکور از آن جايي که براي موفقيت در کنکور عوامل بسيار سهيم هستند در اين فصل نکات مهم در روش مطالعه کنکور ارائه خواهد شد. 1- مثبت گرا باشيد خود را فرد موفقي ببينيد، به خودتان اطمينان دهيد که موفق مي شويد زيرا مثبت فکر کردن باعث اعت
بسيارى از روانشناسان تربيتى و مربيان آموزشى اعتقاد دارند که موقعيت يادگيرى بايد چنان سازماندهى شود که هر شاگرد بر اساس توانايىهاى خود به فعاليت و يادگيرى بپردازد. براى نيل به چنين هدفي، روشهاى آموزش انفرادي، روشهاى بسيار مناسبى هستند؛ زيرا در اين نو
از زماني که انسان خلق شده بشر همواره دنبال دانش اندوزي و کسب علم بوده و با طراحي برنامه ها و آموزش هاي گوناگون پرورش و آموزش همواره با موفقيت ها و فراز و نشيب هايي در آموزش روبرو شده با تحليل وقاع گذشته دو مشکل اساسي جهت توسعه و غني سازي برنامه هاي
يادگيري تغيير نسبتا دايمي در رفتار است که در نتيجه تمرين حاصل شده است. تغييراتي در رفتار که حاصلاش (و نه تمرين) ، با شرايط موقت جاندار (مثل خستگي يا حالات ناشي از مصرف برخي داروها) باشند مشمول اين تعريف نميشود نقش يادگيري در همه صحنههاي زندگي نما
چنانچه اغلب پدران و مادران کودکان مدرسه تشخيص مىدهند، مربيان تأثير بسيار زيادى نه تنها بر موفقيت تحصيلى کودک که بر روش کودک در قبال مدرسه و بهطور کلى بر يادگيرى دارند. به همين نحو، مربيان توانائى تضعيف حس کنجکاوى طبيعى کودکان را داشته و مىتوانن
معلم از هر روش يا الگويي که در تدريس استفاده کند، با مواردي برخورد خواهد کرد که بايد درباره آنها با دانش آموزان بحث کند. اين روش، الگوي تدريس مستقلي نيست، بلکه راهبرد يا جرياني از مراحل تدريس است که در اغلب الگوهاي تدريس به کار مي رود. با وجود اين ،
محورهاى پژوهش: 1 معناى موفقيت چيست؟ 2 عوامل توفيق کدام است؟ 3 نقش دوستان, معلّمان و خانواده در موفقيت دانش آموز چيست؟ 4 چگونه مى توان از استعدادها بهترين بهره را گرفت؟ 5 ويژگى هاى انسان هاى موفق چيست؟ 6 قواى جسمى و توان مندى هاى بدنى و فکرى چه تأثير
محيط کار انسان به مثابه منزل دوم او مي باشد و چه بسا کساني عمده ساعات شبانه روز خود را در محيط کارشان به سر مي برند. بنابراين بديهي است که محيط کار نيز بايستي همچون خانه برآورنده حداقلي نيازهاي روحي و رواني افراد باشد تا آنها ضمن کسب درآمد و ارتقاي
نگاه کردن متفاوت به مساله و رسيدن به يک راه حل جديد، همان چيزي است که عموماً از آن به خلاقيت تعبير مي¬شود. اما خلاقيت مفهومي نيست که بتوان آن را در يک جمله و حتي يک کتاب مفصل هم توضيح داد. خلاقيت در حقيقت، فرآيندي است که در ذهن فرد خلاق اتفاق مي¬افت
-طرح مطالب درسي به صورت پرسش هاي جالب : مطلب يا موضوعي را که مي خواهيم کودک و نوجوان يادبگيرد ، به صورت پرسش يا پرسش هايي روشن و جالب که آنها را به فعاليت ذهني و پويندگي ترغيب نمايد ، مطرح کنيم . بايد تلاش نمود تا در دانش آموزان احساس نياز به وجود آ
سلامت رواني در مفهوم دقيق کلمه به معناي احساس رضايت و شادابي و نشاط و تعادل رواني، درک درست از واقعيتها و ارائه پاسخ سازگارانه و مؤثر در برخورد با آنها، تعامل سالم دنياي دروني فرد با دنياي پيرامون است. بياموخت آدم ز پروردگار/ کلام و سخنهاي بس استوا
امروز موضوع توسعه از مباحث اساسي کشور است اما براي دستيابي به توسعه پايدار بايد به زير ساخت هاي فرهنگي آن پرداخت و توسعه فرهنگي را به عنوان بستر اصلي توسعه همه جانبه مورد توجه قرار داد از سوي ديگر بايد عنايت داشت که لازمه توسعه فرهنگي توسعه نيروي ان
تعليم و تريبت و معضلات و مشکلات مربوط به آن يکى از بحثانگيزترين مسائل در جوامع مختلف بوده و هست. دلايل اين اهميت را نيز مىتوان به نکاتى چون، لزوم تعليم و تربيت صحيح نسل آتي، حساسيت و شکنندگى کودکان، نوجوانان و جوانان در مقابل مسائل مختلف؛ سرمايهگ