خلوت، قلمروپايي، و فضاي شخصي نظريه همجواري قطعه اي از مبلمان، يک کار هنري، يک اتاق، يک ساختمان، يا محدوده اي از فضاي سبز هر چند که از نظر انسان سنجي خوب طراحي شده باشد، ممکن است براي استفاده کنندگان «ناراحت» به نظر برسد (Hall 1963) . هدف اين فصل کت

سپاس خداي راکه نعمت هاي خويش را بي دريغ به انسان ها هديه کرد و وجود مقدس حضرت ختمي مرتبت رانگين انگشتري خلقت قرار داد و سلسله امامت را دستگير و راهنماي آدميان معيّن فرمود. و درود به ساحت مقدّس حضرت ولي عصر (عج) آن منجي نهايي بشريت و سلام بر ارواح ط

حجاب و پوشش در تمام اديان و مذاهب، داراى جايگاه خاصّى است، و يکى از دلايل اساسى آن اين است که حجاب و عفاف، يک امر فطرى است. داستان حضرت آدم و حوّا نيز فطرى بودن پوشش را اثبات مى‏کند. در تورات (کتاب مقدس يهوديان که براى مسيحيان نيز مقدّس است)، مى‏

- مسئله شناسي فرار از خانه 1-1) تعريف فرار فرار از خانه و اقدام به دوري و عدم بازگشت به منزل و ترک اعضاي خانواده، بدون اجازه از والدين يا وصي قانوني خود، در واقع نوعي واکنش نسبت به شرايطي است که از نظر فرد نامساعد، غيرقابل تحمل و بعضاً تغيير ناپذي

چکيده: تفکيک قلمرو جوهر از صفات (و حالات) در «اخلاق» اسپينوزا به روشى بازنمايى شده است که در منطق پژوهش به ديالکتيک معروف است. صفت بارز اين روش آن است که جنبه‏هاى متضاد موضوع در ارتباط با يکديگر درک و پژوهيده مى‏شود. بنابراين، در «اخلاق» ضرورت به ت

چکيده بحث جبر و اختيار مسئله‌اي است که از ديرباز فکر بشر را به خود مشغول داشته است و در اين رساله اين مسئله از ديدگاه لايبنيس مورد بررسي قرار گرفته است. در اين رساله در ابتدا به طرح مسئله جبر و اختيار و اصول فلسفي مربوط به‌ آن از جمله اصل عليت و اصل

مقدمه «... يکي از نهادهاي مهم اجتماعي، نهادآموزش و پرورش است که مسئوليت مهمي را در تربيت کودکان، نوجوانان، جوانان بر عهده دارد. امروزه آموزش و پرورش بيشتر به شکل رسمي و شهري و سازمان يافته در سطحي گسترده جريان داشته و ارتباطي تنگاتنگ با رشد اخلاقي،

تعريف يادگيري يادگيري عبارت است از فرايند تغييرات نسبتاً پايدار بالقوه فرد بر اثر تجربه. در تعريف فوق مفاهيمي وجود دارد که براي درک بهتر آنها را تحليل مي‌کنيم. 1. مفهوم فرايند: يادگيري فرايند است چون بر اثر تعامل دائم فرد با محيط، هميشه و در همه جا

تشويق بهتر است يا تنبيه؟ منظور از تشويق اين است که افراد چگونه بايد تشويق شوند و همچنين تنبيه در مورد آنها چگونه بايد باشد؟ و آيا افراط و تفريط در اين امرو ضروري است؟ آيا تنبيه بدني لازم است؟ و آيا لازم است که در ابتداي کار تنبيه انجام شود؟ و همچني

مقدمه: چگونه بنويسيم که خواننده از ابتدا تا انتهاي داستان همراه نويسنده حرکت کند و نه تنها همراه نويسنده باشد که با لذت و بدون اينکه يک لحظه کتاب را از خود جدا کند، پا به پاي نويسنده جلو رود. شخصيت هاي يک داستان چگونه پرورانده شوند که خواننده احساس

چکيده مطالب موضوع تحقيقي که اکنون در دست شماست روشهاي گوناگون آموزش به کودکان دبستاني مي باشد شامل بخشهاي مختلف مي باشد . قسمت اول آن درباره ويژگي هاي عمومي کودک دبستاني توضيح داده شده که درادامه آن ما به بحث موضوع اصلي خود پرداخته و روشهاي آموزشي ر

مطالعه آموزش بزرگسالان مرتباً اهميت بيشتري مي‌يابد، زيرا آموزش حرفه‌اي مربيان بزرگسالان در بريتانياي کبير و ديگر کشورها جهان روندي رو به افزايش دارد؛ اما تعداد معدودي از کنتاب‌هاي موجود دانشجويان را با زمينه‌اي گسترده‌تر از اين موضوع آشنا مي‌سازد. ت

هر جامعه‌اي تحت تأثير پاره‌اي از عوامل داخلي و خارجي ، دچار « تغيير فرهنگي » مي شود . تغيير فرهنگي در واقع بخشي از مقوله مهم «‌تغيير اجتماعي » است که در طول تاريخ نظر متفکران و جامعه شناسان را به خود جلب کرده است. در گذشته ، يزد به عنوان « دارالعباد

چکيده پژوهش: اضطراب يک ناراحتي دردناک ذهني است و از ويژگيهاي مهم آن ترس و ناراحتي است که راه فرار ندارد و اضطراب ناشي از اين عوامل است.ولي تفاوتهاي مشخصي با آن دارد. اضطراب معلول تخيل است.اين تحقيق به بررسي علل اضطراب و نگراني در دانش آموزان مي پرد

درآمد بسم الله الرحمن الرحيم بحث از دين و تربيت هميشه مورد توجه انديشمندان تربيتي بوده و بشر همواره به دنبال آرمان خواهي و کمال طلبي خود در شيوه هاي تربيتي به دين و ارزش هاي الهي علاقه وافري نشان مي داده است. هر چند پس از رنسانس و گسترش علم گرايي و

به نام يگانه مهرباني که تمام هستي‌ام از اوست پيشگفتار آيا شما مي‌خواهيد فرزندتان .... اعتماد به نفس داشته باشيد؟ دوست داشتن را احساس کند؟ با احساس مسئوليت رفتار کند؟ با ديگران به خوبي کنار بيايد؟ تصميماتش را بدون وابستگي و مستقل اتخاذ کند؟ از يادگير

بسمه تعالي تحقيقات کاربرد مواد آموزشي: مقدمه: تقديم اين تحقيقات به آن معلمان و مربيان و اساتيدي که شغل مقدس تدريس را با همه مشکلات و زحماتش و با توجه به تأثير والاي اين وظيفه بزرگ اجتماعي، و با رضايت تمام پذيرفته‌اندو ميدانند که اگر امروز قدر کار بز

در سالهاي اخير، توجه به روان‌شناسي دين و روان‌شناسي ديني در غرب افزايش چشمگيري داشته است که مي‌توان انجام پژوهشهاي تجربي، نشر مقاله‌ها و کتابها، تأسيس انجمنها، برگزاري نشستهاي علمي و عضويت در مجامع تخصصي مربوط را نشانه‌هاي اين رويکرد دانست. مثلاً اع

اهميت و ضرورت تربيت فرزند در اسلام تربيت فرزند به معناى فراهم آوردن مقدمات لازم براى به فعليت رسيدن قواى او در راه تقرب به خداوند است. اين عمل نيازمند آگاهى و تمرين عملى است. اگر پدر و مادر در جهت انتقال عقايد صحيح و ايجاد رفتار درست در فرزند خود

نهج البلاغه و آثار تربيتي آن نهج البلاغه اين اثر جاودانه، بر گرفته از بيانات و انوار گهربار اميرالمؤمنين حضرت على (عليه‏السلام) آن بزرگ مرد تاريخ است که هيچگاه غبار زمان پرده کهنگى و فراموشى بر سيماى پرفروغ او نيفکنده، و از جلوه و شکوه او نکاسته، و

تاثير نماز در تحکيم بنيان خانواده در جهان مادي امروز که نهاد خانواده در حال اضمحلال توسط فساد و فحشاء است بزرگترين دغدغه هاي خانواده ها براي نجات فرزندانشان از اين منجلاب فساد و فحشاست و قرآن اين کتاب زندگي بشر سالها پيش از اين راه نجات را بيان کرده

بسمه تعالي مقدمه قال الصادق (ع) :«کونو دعاتاً نامس به غير السنتکم» امام صادق (ع) مي فرمايد مردم را به غير زبانتان بعضي با اعمالتان به کارهاي خوب دعوت کنند. اين موضوع درتربيت کودکان بسيار موثر است براي اينکه کودک در سنين کودکي زبان ما را نمي فهمد و

نقش اعتقادات ديني در تحسين تقويت رفتارهاي اجتماعي جوانان و کاهش اختلات روحي و رواني آنها رسيدن به آرامش, در گرو شناخت اضطراب و نگرانى و مبارزه با علل آن است. از اين رو با استفاده از آيات قرآن و روايات معصومين(ع) و سخنان دانشمندان ريشه هاى نگرانى را

مهارت هاي زندگي طبق تحقيقات صورت گرفته در اين ارتباط، از 21 درصد افرادي که دچار اختلالات رواني هستند، نشان مي دهد که در اين ميان اضطراب در زنان بيشتر به دليل استرس هاي فراوان در اثر چند شغله بودن و تغييرات هورموني بسيار مشهود است.دکتر نيلوفر مهدوي ا

تاکنون فرمول خاص و درستي از شيوه زندگي کردن بين زن و مرد بدست نيامده است. اما تصور، چنين است که رعايت نمودن و در نظر قراردادن يک فرمول ابداعي و توجه مخصوص به آن بايد راه حلي مانند بدست آوردن يک معادله چند مجهولي باشد اينکه گفته شد چند مجهولي سخن بيم

انسان موجودي است ممکن الخطاء که گاهي اعمالي را از سر تمايلات نفساني و به متابعت از شيطان انجام مي دهد که نه تنها عواقب سودمندي براي او به همراه ندارد بلکه عواقب ناگواري براي او در پي دارد ، از اين اعمال ناپسندي مي توان از غيبت نام برد که انسان با جه

عوامل مؤثر در معنويت گريزي کمي بودجه و يا عدم اختصاص بودجه اي به مسائل و امور ديني: اختصاص بودجه هاي کم و يا عدم تشويقي در خور از افرادي که در زمينه هاي معنوي وديني به موفقيت هايي دست پيدا مي کنند و بالعکس چه بسا در امور غير ديني و اموري که شايد صر

عوامل موثر در تربيت ديني فرزندان مقدمه : بشردرطول تاريخ به وجود صانعي براي جهان اعتقاد داشته و اين عقيده از عقايد کهن و راسخ او بوده وهيچگاه در صحت و استواري ان به خود شک راه نداده است .او مي داند نظام آفرينش اثر پروردگاري بزرگ وآفريننده اي تواناس

علم اخلاق علوم متعددي که اخلاق انسانها را از جهات و حيثيات گوناگون مورد کنکاش و بررسي قرار داده‌اند به قرار ذيل مي باشد : 1-علم اخلاق 2-فلسفه علم اخلاق 3-تعليم و تربيت 4-اخلاق توصيفي 5-فرا‌اخلاق 6-اخلاق هنجاري 7-فلسفه اخلاق معناي لغوي اخلاق :

احساسات وافکار برخي مردم در مورد خودشان بنابر تجربيات روز مره آنها دستخوش ترديد ونوسان است نمره هاي که شما در امتحان کسب مي کنيدچگونه دوستانتان با شما رفتاري کنند فراز ونشيب يک ارتباط رمانتيک همه مي توانند روي سلامتي ورفاه آسايش شما تاثير آني داشته

برخي از آقايون واقعاً کم لطف و بي اعتنا هستند. خانمها به شدت نيازمند تشکر و قدرداني بوده و تمايل دارند که طرف مقابل همواره و در همه حال علاقه و محبت خود را به آنها ابراز کند. خانمها به کسي احتياج دارند که بتوانند از نظر روحي با او ارتباط برقرار کنند

شهيد مطهرى و ديدگاه‏هاى تربيتى قرآن مظهر رحمت و جلوه ربوبيت خداوند و کتاب شناخت و تربيت انسان است و به دليل برخوردارى از چنين هويتى، مطالعه دقيق کتاب تشريع و نظام تکوين را به قصد دريافت تصور روشن و واقع بينانه از آنها به بشر توصيه مى‏نمايد، تا از ا

مقدمه بهترين راه براي رسيدن به خداوندي که وجودش از هر چيزي روشن تر و حضورش براي هر شيء ، در تمام چيزها نزديک تر مي باشد ، همانا غبار راه نشاندن و گردگيري کردن فاهمه است ، چون خفاي خداوند از شدت ظهور اوست و دوري او از شدت نزديکي وي مي باشد ، زيرا اگ

شناخت حسي و مکانيسم تعميم آن» 1- مقدمه به تصديق همگان شناخت حسي بيواسطه ترين و ابتدايي ترين گونه شناخت است و داده هايي چنان وثيق از براي ادراک آدمي فراهم مي آورد که حتي شکاکترين فلاسفه و حکما در درستي آنها تهديد نتوانسته اند کرد. در سراسر تاريخ دو ه

مفهوم شخصيت از نظر فلسفى مجموعه نفسانيات هر کسى شخصيت او را تشکيل ميدهد ولى در اصطلاح عموم،شخصيت اشخاص در نتيجه ظهور و بروز صفت خاصى مشخص و تعيين ميگردد مثلا کسى که شم قوى در امور سياسى داشته باشد شخصيت سياسى ناميده شده و اگر عالم و دانشمند باشد بع

شجاعت معني حقيقي شجاعت چيست؟ 1 - معني حقيقي شجاعت ، حُّريت و قوت قلب است . در مخاطرات نبايد اضطراب و هيجان به شجاع دست دهد و هرچه قوت روح و لطافت قلب زيادت شود بر شجاعت مي افزايد. 2 - مرد بي شهامت کسي است که در جايي که بايد اعتراض کند خاموش بنشي

نکته بيشتر روشن مي شود . قدرت هنر: چنان که در ادامه - در ضمن ياد کرد عناصر اثر هنري بيان خواهيم کرد- هنراز رسايي ، پذيرش بيشتر وسرعت در انتقال پيام برخوردار بوده و به خاطر جهاني بودن زبان ان در ميان راههاي مختلف پيام رساني پذيرفته ترين راه مي باشد

سئوالات متعددي از خوانندگان عزيز داشتيم که در مورد خشم و عصبانيت راهنمايي خواسته بودند. از جمله خواننده اي سئوال کرده است: شوهرم فردي عصباني است به سادگي از کوره در مي رود. نگراني من اکنون در مورد پسرم است. او از وقتيکه وارد دبيرستان شده، گاه مي بين

روانشناسي دين در انقلاب علمي قرن شانزدهم دانشمنداني چون فرانسيس بيکن بين علم و دين تعارض نمي‌ديدند و علاقه‌مند بودند که علم در خدمت الهيات قرار گيرد. در قرن هفدهم نيوتون و بويل تصور مي‌کردند قوانيني که کشف کرده‌اند همچون قانون جاذبه قوانين الهي هس

روانشناسى در قرآن‏ جنبه کشف روانشناسى در فلسفه قرآن تابع قوانين زير است که‏چيزى جز بسط دادن همان حقيقتى که در آغاز بيان کرديم نيست: 1 - روان، چنانچه دو گروه تندرو از فلاسفه پنداشته‏اند نه شمش‏نقره است و نه صخره سياه، بلکه حد وسط ميان اين دوست. 2 -

بنام خداوند بخشنده مهربان فصل اول قانون شگفت‌انگيز روابط انساني هنگامي که از سر خلوص و ايمان دست به دعا بر ميداريم، آرزويي در دل داريم که بر ضمير باطني مدهيم تا بر ايمان محقق شود اگر واقعاً به چنين امرزي معتقد باشيم، از دعا مي‌توان بعنوان يکي از اع

به نام آن که دل انسان را جايگاه ايمان و قلب را مملو از مهر و محبت وعاطفه و مغز را مرکز تراوشات انديشه و افکار قرارداد تا در پرتو نور هدايت در قالب محبت و ايثار در جايگاه کمال گام برداريم از آنجايي که خانواده اولين و مهم ترين کانون اجتماعي و تربي

خداوند متعال يکي از مهم ترين ويژگي هاي انسان هاي الهي و پارسا پيشه را کظم غيظ و عفو از مردم مي شمارد و مي فرمايد: «الکاظمين الغيظ و العافين عن الناس والله يحب المحسنين؛ ]آل عمران.134[ مومنان در هنگام عصبانيت خشم خود را فرو مي برند و ازخطاي مردم در

راههاي رسيدن به آرامش رواني ازنگاه قرآن(راه اول –ايمان( ايمان عبارت است از باور وتصديق قلب به خدا ورسولش ،آنچنان باور وتصديقي که هيچگونه شک و ترديدي بر آن وارد نشود.تصديق مطمئن وثابت ويقيني که دچار لرزش وپريشاني نشود وخيالات ووسوسه ها در ان تأثير نگ

کودکان در سالهاي پيش از دبستان به علت خصوصيات سني خود نياز به فضاي مناسب براي کار ، فعاليتهاي گروهي و حرکت دارند وآموزش در اين سالها بيشتر بصورت بازي ، مشاهده وتجربه است . مهدهاي کودک افزون بر داشتن مربيان خوب وبا تجربه ، بدليل ويژگيهاي خاص خود به ف

رابطه روان‌شناسي و دين تولد روان‌شناسي دين به ابتداي قرن حاضر باز مي‌گردد . اين گستره در آغاز قرن حاضر توجه بسياري از محققين روان‌شناسي را به خود جلب کرده ، چنان‌که پيش از آن کانت تجربه يا احکام ديني را با تحليل حيات اخلاقي تبيين نمود و دين را بر

مقدمه: طرح مسأله پرسش از نسبت اخلاق و آزادي را مي توان از منظرهاي مختلف معرفت‌شناختي مطرح ساخت. از اين رو پرسش‌هاي متنوع و متکثري پيش روي پژوهشگر نهاده و از هر زاويه‌ بحثي گشوده مي شود. از جمله مي توان به طور کلي اين پرسش را مطرح کرد که اساساً چه ن

علي عليه السلام: من عرف نفسه فقدعرف ربه هرکس خودراشناختخداي خود را شناخته است. امام رضا عليه السلام: برترين عقل خود شناسي است. مفهوم خود : در فرايند رشد اين خود شکل مي گيرد. کودک با گدشت زمان به اين مفهوم دست مي يابد که آنچه پيرامون اوست غير اوست.

خودشناسي چگونه است؟ به چند نمونه از ويژگي هاي انسان التفات کنيدتا خالق را بهتر بشناسيد 1- هرگاه به اين حقيقت واقف شود که آدم خليفه خدا بر روي زمين است يعني آيينه تمام نماي صفات الهي است و هرکس بخواهد خدا را ببيند مي تواند او را که ساخته شده و دست پ

کلمه حجاب هم به معني پوشيدن است و هم به معني پرده و حاجب. بيشتر استعمالش به معني پرده است، اين کلمه از آن جهت مفهوم پوشش مي دهد که پرده وسيله پوشش است، و شايد بتوان گفت که به حسب اصل لغت هر پوشش حجاب نيست. آن پوشش حجاب ناميده مي شود که ازطريق پشت

همسايه ها مي گن پسر همسايه بغلي رو گرفتن ! ? معاون وزير 3 تا خونه تو بهترين نقطه تهران داره ! ? شنيدم که احمد آقا رو به خاطر چک برگشتي گرفتن ! ? ولي من از دور و بري ها چيزهاي ديگه اي شنيدم و ... اين قبيل جملات را هر روز از زبان يکديگر مي شنو

مهرورزي در اسلام : انسان به طور فطري موجودي عاطفي است.يعني ناخودآگاه جوياي محبت و عاطفه است . دليل محکم براي اثبات ادعاي فوق همين گرايش طبيعي و غريزي انسان به اجتماع و زندگي اجتماعي است . تا در سايه اين اجتماع به نياز هاي فطري خويش دست يابد . دين اس

آيه 30و31 منبع : تفسير نمونه اثر استاد مکارم شيرازي تفسير سوره ي دهر ( انسان ) اين سوره در مدينه نازل شده و 31 آيه دارد محتواي سوره : اين سوره از يک نظر به پنج بخش تقسيم مي شود : در بخش اول از آفرينش انسان و خلقت او از نقطه ي امشاج ( مختلط ) و سپس

سروش: جامعه ما به بازسازي و شست‌وشوي مجدد اخلاقي احتياج دارد .... چرا معشوق در ادبيات فارسي با صفت راهزني و غارتگري شناخته مي‌شود”؟ اين پرسشي بود که عبدالکريم سروش به‌منظور تبيين منابع اخلاقي جامعه ايراني مطرح کرد و گفت: جامعه ما به بازسازي و شست‌و

يکى‏از مباحث مهم درعرفان عملى و مقامات‏العارفين توبه است. توبه گرچه در نظر مفسران، علماى علم‏اخلاق، متکلمان و محدثان از جايگاهى بلند و ارزشى والا برخوردار است اما عارفان و صوفيان توجه‏اى خاص و عنايتى ويژه به آن مبذول داشته‏اند. سيرى اجمالى در آثار م

تواضع و فروتنى ناگفته پيداست که تواضع و فروتنى نقطه مقابل تکبر و فخرفروشى است و جدا سازى بحثهاى کامل اين دو از يکديگر مشکل يا غير ممکن است و لذا هم در آيات و روايات اسلامى و هم در کلمات بزرگان اخلاق اين دو به يکديگر آميخته شده است، نکوهش از يکى ملا

هفتمين نصيحت حکيمانه، و اندرز ارزشمند لقمان به پسرش، مسإله رعايت تواضع و فروتنى است ،که مى توان آن را مادر ارزش‏ها و کليد گنجينه کمالات ناميد، لقمان به پسرش چنين فرمود: «و لا تصعر خدک للناس...؛ پسرم! با بى اعتنايى از مردم روى مگردان». [1] يعنى متو

تکبر در لغت به معني خود بزرگ بيني است از اخلاق رذيله که نکوهش شده در قرآن با تعبيرات مختلفي به کار رفته است . در برخي موارد به عنوان متکبر (آيه ي 60 سوره ي زمر _ آيا منزلگاه متکبران در جهنم نيست) آيه ي 35 سوره ي غافر _ بدينسان خدا بر هر قلب متکبر زو

تکبر در لغت به معني خود بزرگ بيني است از اخلاق رذيله که نکوهش شده در قرآن با تعبيرات مختلفي به کار رفته است . در برخي موارد به عنوان متکبر (آيه ي 60 سوره ي زمر _ آيا منزلگاه متکبران در جهنم نيست ) آيه ي 35 سوره ي غافر _ بدينسان خدا بر هر قلب متکبر ز

تفاوت بسياري در بين عاطفه زن ومرد وجود دارد که به ظهور خارجي عاطفه باز مي گردد . بسياري از خانمهاي متاهل احساس مي کنند همسرانشان به آنها علاقه اي ندارند ولي وقتي از آقايان تحقيق به عمل مي آيد ثابت مي شود که آنها بسيار همسران خود را دوست دارند. اين م

پس خداي بزرگ تاريکي هاي جاهليت را به وسيله ي حضرت محمد (ص) روشن ساخت و مشکلات و تيرگي کفر را از قلب ها زدود و پرده ها از جلوي ديدگان برداشت . پيامبر (ص) براي هدايت در ميان مردم به پا خاست و آنان را از گمراهي نجات داد و از کوري و کور دلي رهانيد و به

پرآوازه است که تعريف انسان ازتعريف سايرموضوعات به مراتب پيچيده تراست زيراتمام موضوعات ديگر حول مدار انسان مي چرخد ونهايتا در خدمت او در مي آيد. اگر بخواهيم نظر شيخ نجم الدين وحتي اغلب عرفا را درباره انسان در يک جمله خلاصه کنيم بايد گفت که انسان «يک

تعريف اخلاق علم اخلاق عبارت است از فنى که پيرامون ملکات انسانى بحث مى‏کند، ملکاتى که مربوطبه قواى نباتى و حيوانى و انسانى اوست، به اين غرض بحث ميکند که فضائل آنها را از رذائلش‏جدا سازد و معلوم کند کدام يک از ملکات نفسانى انسان خوب و فضيلت و مايه کم

از نظر اسلام انسان داراي دو جنبه جسماني و روحاني است و همانطور که جسم او براي آنکه نيرومند شود و در مقابل حوادث گوناگون نيروي مقاومت داشته باشد احتياج به تربيت و تقويت دارد همانطور، روح او نيز براي آنکه بتواند موانع ترقي و تکامل را از ميان بردارد مح

پيش از بررسى تربيت در نهج البلاغه ، يادآورى يک نکته ضرورت دارد. معمولا وقتى از تربيت بحث مى‏شود، دو معنا به ذهن مى‏آيد، اول معناى عام و دوم معناى خاص. تربيت در معناى خاص با پرورش انسان بطور کلى و امر تعليم و تعلّم سر و کار دارد. تربيت بمعناى عام

جنب? عقلي 1) جهل مرکب: منظور از جهل مرکب اين است که کسي چيزي را نداند يا خلاف واقع را بداند و تصور نمايد که حق را يافته است و به عبارتي نمي داند و نمي داند که نمي داند. هر چند گفتيم نوجوان قدرت استدلال يافته توانايي اين را دارد که چون بزرگسال به

ايثار يعني ترجيح دادن منافع ديگران بر منافع خود. يکي از تأثيرات ايثار بر فرد افزايش روحيه همکاري در نوجوانان و جوانان است. با افزايش روحيه همکاري در جامعه نظم و انضباط خاصي حاکم مي شود که اين خود يکي از عوامل وحدت ملي در ميان افراد يک جامعه است. در

يکي از صفات و ويژگي هاي دوران جواني تنوع طلبي است . جوان مظهر تنوع طلبي و شيفته ي روش هاي نوين در روزگار خود است . هميشه دنبال چيز هاي نو و تازه است ، لباس نو ، آرايش نو ، وسيله نقليه نو و ....... جوان به هر چيز نو با عينک خوش بيني نگاه مي کند و شاي

بررسي مفهوم روان: در متون اسلامي، روان به عنوان يک واقعيت غير مادي پذيرفته شده، ولي از تفکر و تعمق در چيستي آن نهي شده است. پيدايش روان، به خدا نسبت داده شده است و حيات آن ابدي است. مرگ به عنوان قطع ارتباط بين عناصر شيميايي سازنده بدن و روان تلقي م

چکيده در اين پژوهش عوامل درون آموزشگاهي در گرايش دانش‌آموزان به برنامه‌هاي امور تربيتي مورد بررسي قرار مي‌گيرد. در اين تحقيق مقوله‌هاي درون آزمايشگاهي مانند تقويت پايه‌هاي عقيدتي، فراهم بودن امکانات مناسب براي فعاليتهاي فردي گروهي، ارزشيابي عملکرد د

صبر از جمله واژه هايي است که معناي حقيقي آن براي بسياري از افراد روشن نشده است. براي روشن شدن مفهوم صبر به معناي لغوي آن اشاره کرده و سپس رواياتي چند از معصومين (عليهم السلام) بيان مي داريم. راغب در مفردات مي گويد: « صبر آن است که نفس را بر آنچه عقل

برگي از تاريخ : (هيتلر و پايان قدرت فاشيسم): سال 43 سال عقب نشيني آلمان در جبهه شرق بود. فاشيسم در ايتاليا در ماه جولاي سال 43 به زانو درآمده و موسوليني (رهبر ايتاليا) بعد از 21 سال حکومت استعفا داد. دولت بعدي ابتدا اعلام بيطرفي کرد. اما فشار آمري

ابراز عشق و دوستي: اين که زن و شوهر يکديگر را دوست مي دارند، جاي هيچ سخني نيست؛ ولي در مواردي، به آن علت، کدورت پديد مي آيد که آن را بر زبان نمي آورند و در اين هنگام است که نسبت به يکديگر متزلزل شده و درباره دوستي خود، به شک و ترديد مي افتند. اس

اسوه‏هاي تربيتي و اخلاقي در نهضت‏حسيني ايرانيان همچون ديگر ملتها دين اسلام را به اين دليل پذيرفتند که ديني آسماني است و فرامين آن خدايي و پيام آن با پيام فطرت سازگار است. در اين مکتب است که ارزشهايي نظير شهادت و جهاد معني مي‏دهد و شهيد قداست و عظمت‏

زيگموند فرويد (1856-1939)، روانشناس متخصص اعصاب و اهل فرايبورگ اتريش بود (اين شهر که اکنون جزء چکسلواکي است و پس از استقرار حکومت سوسياليستي به نام استالين ناميده مي شد، اينک به نام فرويد خوانده مي شود). فرويد يهودي بود و در آن زمان تنها مشاغلي که ي

اگر همزمان با نهضت علمي اروپا، نهضت اخلاقي نيز انجام مي گرفت، امروز دنيا با مسئله اي به نام «نابودي تمدن انساني يا نسل بشر» رو به رو نبود. متأسفانه رنسانس علمي، منهاي اخلاق به وجود آمد و پله هاي نردبان پيشرفت در غياب اخلاق، پشت سر گذاشته شد. اما در

ديدگاه قرآن اين است که بقا و جاويدان ماندن ملتها بستگي خاص به نيکي بر پدر و مادر در مرحله اول و بعد به خويشاوندان و بعد از آنها نسبت به تمام افراد جامعه دارد. جاي تعجب است که با اين همه تأکيدات و سفارشات قرآن که حتماً به آيات مورد نظر عنايت نمودي

موضوع فعاليت: طرح درس ماهيها در تاريخ 11/11/85 من به اجراي مستقل طرح درس ماهيها براي کودکان 4-3 سال اجرا کردم. هدف من از اجراي اين بود که: 1- کودکان را با زندگي ماهيها آشنا کنم. 2- کودکان را با محيط زندگي, پوشش بذن, و شکل و نوع غذاي آنها آشنا کردم.

موضوع فعاليت: طرح درس ماهيها در تاريخ 11/11/85 من به اجراي مستقل طرح درس ماهيها براي کودکان 4-3 سال اجرا کردم. هدف من از اجراي اين بود که: 1- کودکان را با زندگي ماهيها آشنا کنم. 2- کودکان را با محيط زندگي, پوشش بذن, و شکل و نوع غذاي آنها آشنا کردم.

آيا شما فکر مي‌کنيد افرادي که مذهبي‌ترند يا اخلاق بهتري دارند يا به مسائل معنوي و عرفاني بيشتر توجه دارند، کمتر بيمار مي‌شوند؟ مثلاً کمتر سکته مي‌کنند يا اگر سرطان بگيرند، بهتر درمان مي‌شوند يا اصولاً طول عمرشان بيشتر از بقيه افراد است؟ فکر مي‌کنيد

ثبت سفارش
تعداد
عنوان محصول