چکيده: استدلال من اين است که مفهوم مدرن خود انساني (human self) يا سوژه فاعل شناسا (subject) نميتواند به سادگي و به شکل پست مدرنيستي رد شود، چرا که از جمله شرايط طرح پرسشهاي از حيث انساني مهم پيرامون معناداري (يا بي معنايي) زندگي، حاجت به نگريستن
مهرورزي چيست ؟
محبت عامل مهمي است که براي درمان هر گونه درد مي تواند مورد استفاده باشد . هم رام کننده است و هم به راه آورنده . بر اساس تجارب مهر و محبت بيش از خشم وکين و تنبيه مي توانند موجد آثار رشد باشد ، يک مربي مهربان و آگاه مي تواند ن
نويسندگان ، غالبا در مصاف با شخصيت هاي داستاني خود، يا به عبارتي هنگام شخصيت پردازي ، اصرار به رعايت اصول مستندسازي و واقعيت مانندي دارند. توجه به شخصيت ها از چنين منظري اشتباه است ؛ چرا که هيچ شخصيتي را نمي توان به عنوان يک انسان حقيقي در نظر داشت
هنر وعلم تدوين ، اجراوارزيابي تصميمات ،وظيفه اي چندگانه است که سازمان را قادر مي سازد به هدفهاي بلند مدت خود دست يابد.فرايند مديريت وتصميم گيري استراتژيک در بر گيرنده 3مرحله تدوين استراتژيها،اجراي استراتژيهاي تنظيم شده وارزيابي استراتژيها است.
آشنايي با مراحل رشد و مشخصات کودکان در سنين مختلف، ابزار بسيار مهمي در مراقبت و تعليم و تربيت کودکان است. زيرا والدين را آگاه مي سازد تا در چه محدوده سني، منتظر چه نوع تغييراتي در کودک باشند و انتظارات خود را با موقعيت سني و مراحل رشد تنظيم کنند و د
هدايت و رهبري، يکي از ارکان مديريت به شمار مي رود. چرا که از اهم کارهايي است که يک مدير بايد انجام دهد بدين معنا که از نيروها و استعدادها در جهت صحيح که همانا تعالي و رشد و تکامل انسان هاست، استفاده نمايد و در طي اين طريق؛ به مقاصد مورد نظر و مطلوب
بدون شک در عصر ما، که بعضي نام آن را عصر برهنگي و آزادي جنسي گذاردهاند،
و افراد غرب زده، بي بند و باري زنان را جزئي از آزادي او مي دانند، سخن از حجاب گفتن براي اين دسته ناخوشايند و گاه، افسانه اي است متعلق به زمان هاي گذشته. ولي فساد بي حسا
از اواخر دهه 60 و اوايل دهه1970 يکسري ايراداتي به رئاليست ها وارد گرديد که آنها نتوانستند به نوعي جوابگوي مسائل مطرح شده باشند که مي توان به موارد ذيل اشاره کرد :
1- وارد شدن جنگ سرد در اوايل دهه1980 به مرحله نويني از رقابت تسليحاتي ميان شرق و غرب
بيان مسئله:
آنچه پيش رو داريد تحقيق کوتاهي پيرامون «سکولاريسم » يا «سکولاريزاسيون » است. در اين نوشتار پس از بيان معناي لغوي و اصطلاحي سکولاريزم، اصول و بنيادهاي اساسي اين تفکر، خواستگاه اوليه و علل و زمينه هاي پيدايش و پيشينه آن در مسيحيت، غرب
سکولاريزم يا نظريه ي جدايي دين از سياست ، حاصل تحولات مذهبي ، علمي و اجتماعي است که پس از رنسانس در جوامع غربي به وقوع پيوست و نوعي خودباوري و خودبسندگي کاذب را به ارمغان آورد؛ اين نظريه در طول يکي دو سده اخير استحکام يافت و امروزه از نگاه طرفدارانش
«و به ثقتي و عليه اعتمادي»
حمد شايسته خداوند است و همو کافي است و سلام بر بندگان برگزيدهاش.
در معني قول نبي صلي الله عليه و آله: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه»
سپاس خداوندي را که قبل از وحدانيّت او قبلي نبود مگر که آن قبل هم او بود و بعد
در اين نوشتار به معاني آزادي همچون آزادي فلسفي، روانشناسي فلسفي (اختيار)، روانشناسي تربيت (آزادي متربي)، وارستگي اخلاقي، و آزادي حقوقي اشاره ميشود، سپس مصاديق آزادي مانند آزادي انديشه، بيان، قلم، اِعمال قدرت و مالکيت، دروني و بيروني و مادي و معنو
دوشادوش جريان نگرشهاي علمي محض در واقعيات طبيعي و انسان سه نوع بينش و آگاهي لازم نيز وجود دارد که نگرشهاي علمي ما را از محدوديت و رکود جلوگيري مينمايد. اين سه نوع بينش عبارتند از:
1 بينش نظري
2 بينش فلسفي
3 بينش مذهبي
بنابراين
تاثير يک مساله فلسفي بر معماري تاثير يک مساله فلسفي بر معماري ايران در بررسي تأثير فلسفه بر معماري، نگرش هاي متفاوتي وجود دارد، بعضي از آنها به معماري به عنوان يک بخش خاص که الزماً با فلسفه اي خاص در هم تنيده است، نگاه مي کنند، در اين نگرش م
چکيده :
باپيشرفت صنعت وتکنولوژي بالطبع تغييرات محيط واجتماع , تأثيرات شرکتها برجامعه مورد توجه قرارگرفته است .ازآنجائيکه گردانندگان شرکتها مديران هستند و نظرات آنان تأثيرگذاراست .لذاتوجه به اخلاق مديران نيز مسئول بودن آنها درقبال جامعه تحت عنوان م
تفکيک قلمرو جوهر از صفات (و حالات) در «اخلاق» اسپينوزا به روشى بازنمايى شده است که در منطق پژوهش به ديالکتيک معروف است. صفت بارز اين روش آن است که جنبههاى متضاد موضوع در ارتباط با يکديگر درک و پژوهيده مىشود. بنابراين، در «اخلاق» ضرورت به تبع مناسب
چکيده بحث جبر و اختيار مسئلهاي است که از ديرباز فکر بشر را به خود مشغول داشته است و در اين رساله اين مسئله از ديدگاه لايبنيس مورد بررسي قرار گرفته است. در اين رساله در ابتدا به طرح مسئله جبر و اختيار و اصول فلسفي مربوط به آن از جمله اصل عليت و
پارمنيدس ، به ويژه قسمت دوم آن ، شگفت ترين سرنوشت را در ميان محاورات افلاطون داشته است . هيچ کس منکر نيست که اين محاوره آهنگ الهي دارد عميقا ديندارانه است و اشارات عرفاني در ان ديده مي شود همچنين شگفت نيست که ببينيم از فايدون ، فايدروس يا تيمايوس در
پيش گفتار متوسط زمان راه اندازي طرح هاي ملي و سرمايه بر در حال حاظر هشت سال است. 54 درصد از طرح هاي عمراني کشور داراي اشکالات طراحي مي باشد. 27 درصد از طرح هاي عمراني ناقص اجرا مي شود. و 28 درصد از طرح هاي عمراني در مرحله بهره برداري داراي
علم فيزيک از قديميترين دورانهاي علم و معرفت با تعريفات و مفاهيمي مختلف، تأثيرات بسيار مهمي در علوم و جهان بينيها داشته و با توجه به گسترش روزافزون ارتباط انسانها با قلمرو طبيعت اين تأثير تاکنون رو به گسترش گذاشته است. ب
پس از ورود ورزش به دنياي تجارت به نظر مي رسد که اخلاقيات همچون خصيصه ذاتي ورزش است و حتي مي توان گفت که ورزش اساسا اخلاقي است. پس از ورود ورزش به دنياي تجارت به نظر مي رسد که اخلاقيات همچون خصيصه ذاتي ورزش است و حتي مي توان گفت که ورزش اساسا اخلاق
چون حکمت خداوند در آفرينش نفس انساني با خصوصيت و ويژگي صورت بشري که مقام و مرتبه متوسط ميان آخرين مراتب تجسم و اولين مدارج تجرد است ادراک عالم وحدت محض و کثرت محض است، انسان را ذو وجهين و ذو قوتين آفريد تا وجهي به حق داشته باشد و وجهي به خلق. و در و
روزهايى بس شيرين و بهيادماندنى و تاريخ ساز پيامبر را نمىتوان با الفاظ و سخنان ناقص انسانهاى ناقصتوصيف و تعريف کرد. او هرگز در اين واژهها نمىگنجد و فراتر از آن است. انسانکاملى که تمام افلاک و موجودات را خدا به خاطر او آفريد واگر او نبود، هيچ چ
اين پرسش که «آدمى چيست، کجاست، از کجا و چگونه و براى چه آمده است؟» و نيز پرسش هايى از اين سنخ، هيچ گاه بشر انديشمند و حقيقت جو را رها نکرده است. آدمى نيز، هيچ گاه اين پرسش ها را وانخواهد گذاشت؛ زيرا معناى زندگى هر کس مبتنى بر پاسخى است که به اين پرس
کلام خدا و راز آفرينش به راستي قرآن کتاب نا متناهي و بي پاياني است و نسخه دوم طبيعت به شمار مي رود که هر چه بينش ها وسيع تر و ديدها عميق تر شود و هر چه در باره آن تحقيقات و مطالعات زياد تري انجام گيرد ، رموز و اسرار آن رخ مي نمايد و حقايق نويي از
مقدمه: آيا آثار داستاني نيکوس کازانتزاکيس(1) را مي توان، ديني خواند؟ و او را نويسنده اي ديني دانست؟ براي پاسخ دقيق به اين سؤال بايد ابتدا پرسش هاي زير را جواب داد: 1. منظور از دين چيست؟ 2. داستان معنوي و ديني کدام است؟(در الهيات و کلام جديد به نظر
مقدمه مسأله روح، از قديمي ترين زمان ها و شايد از پيدايش انسان، توجه آدمي را به خود مشغول داشته با مطالعاتي که در آثار اقوام بدوي به عمل آمده از روي تصاويري که در غارها به جاي گذاشته اند و از طرز تدفين اموات آنها، چنين برمي آيد که اقوام مختلف ولو آنک
مبانى فلسفى حقوق بشر به برکت تلاشهايى که در مدت نيم قرن عمدتا توسط سازمان ملل صورت گرفته، حجم عظيمى از قواعد موضوعه حقوق بشر وارد پيکره و اندام اصلى حقوق بين الملل شده و دولتها را ملزم به متابعتساخته است. دراين ميان شايد بحث از مبانى فلسفى و نظرى ح
تعريف اخلاق و حقوق جزا: اخلاق در لغت جمع خُلق مي باشد که به معني خوي، طبيعت و مروّت و از اقسام حکمت عمليه شمرده شده و آن را علم معاشرت با مردم توصيف کرده اند. در تعريف، همه صاحب نظران اتفّاق نظر ندارند، بلکه هريک از آنها به جهت افکار و عقايد خاص خو
اي دادگاه شب، تو که بودي و خواهي بود و هستي، بدان که من بوده ام! من بوده ام! من، فرانتز فون گرلاخ، اينجا، در اين اتاق، قرنم را به دوش گرفتم و گفتم جوابش با من، در اين روز و براي هميشه. گوشه نيشينان آلتونا زماني که کودک بوديم مي پرسيديم که چرا من،
مارتين هايدگر، فيلسوف معاصر غرب در سال 1889 در آلمان و در خانوادهاي کاتوليک متولد شد. در سال 1909 براي آموختن کلام به فرايبورگ رفت، و در سال 1913 نظريه حکم در روان شناسي را نوشت. تدريس وي از سال 1916 آغاز شد و سال بعد ازدواج کرد. در سال 1927 کتاب
سوفسطائي در واژه به معني استاد، دانشور، زبردست است. کسي که در امور زندگي هوشمند و زيرک است، خردمند. در اواخر سده پنجم پيش از ميلاد جماعتي از اهل نظر در يونان پيدا شدند که جستجوي کشف حقيقت را ضروري نميدانستند‚ بلکه آموزگاري فنون را بر عهده گرفته‚ شا
مقدمه عصر امروز عصر اطلاعات است و افرادي که از اطلاعات صحيح و قدرت تجزيه و تحليل بيشتري برخوردارباشند در راه نيل به اهداف و برتري در بازار سر آمد ترند – تنوع محصولات و خدمات مختلف در بازار از يک طرف ووجود اطلاعات ناصحيح و فريبنده از طرفي ديگر لزوم
از عصر فارابي تا عصر سبزواري، يعني از قرن نهم تا نوزدهم ميلادي، مبحث خلق جهان و حدوث و قدم عالم مهم ترين بحث تفکر اسلامي بود.[?] فارابي به پيروي از ارسطو معتقد بود که جهان «قديم» است. اما براي آنکه از چهارچوب تعليمات قرآني خارج نشود، سعي کرد بين عقي
رد شدن نظريه خلق الساعه (پيدايش خودبخودي ماده زنده از ماده ي غير زنده)توسط لويي پاستور مختصري در رابطه با پاستور : لويي پاستور دانشمند ، پزشک ، شيميدان ، زيست شناس و باکتري شناس بزرگ فرانسوي در دهکده ي دل (Dole) ناحيه ي ژورا زاده شد . او در دور
شيخ الرئيس حجت الحق ابو علي حسين بن عبدالله مشهور به ابن سينا سرآمد دانشمندان و فلاسفه قرن چهارم هجري بود که در روز سوم صفر سال 373 هجري قمري در بخارا بدنيا آمد گويند هنگامي که نطفه ابو علي سنا منعقد مي شد ستاره دنباله داري در آسمان مشاهده گرديد. اب
سقراط را بيشتر از طريق ارسطو به خصوص شاگردش افلاطون ميشناسيم. زيرا او در طول زندگي اش چيزى ننوشت و بيشتر اطلاعات ما از او از طريق شاگردانش بدست آمده است. که همين امر و مرگ دلخراشش باعث شده است که درکتب زيادى وى با مسيح مقايسه گردد. او نخستين فيلسوف
رشد جنبش کارگري در چنين شرايطي، نتيجه¬ي منطقي نقد عملي پيامدهاي سرمايه¬داري بود و بطور همزمان نظريه¬هاي ضدسرمايه¬داري اعم از ايده¬هاي اصلاح¬طلبانه و يا انقلابي آن را پديد آورد. گرايش¬هاي انسانگرايانه و انتقادي ليبرال در آغاز نقش مهمي در اين راستا دا
در عصرمشروطه، روزنامه جديدترين و در عين حال گستردهترين رسانه گروهي بود و مشروطه خواهان به جز آن، وسيله ديگري براي رساندن پيام خود به مردم در اختيار نداشتند و به همين دليل اين رسانه براي برقراري ارتباط با مردم به وجود آمد. اين که مقصود از طنز چيست
يونان از کهن ترين سرزمينهاي مسکوني و متمدن جهان بوده و آثار تمدن در آن به دهها قرن پيش از ميلاد باز مي گردد. تمدن قديمي آن به تمدن مينوسي معروف است و مرکز آن جزيره کرت بود. يوناينان باستان از دو نژاد اصلي بودند، يکي خود يونانيان، ديگر اقوام دوري، اق
.زمان بندي مراحل انجام تحقيق: از بعد ماه رمضان شروع کرده ام.اول به دنبال تهيه فيش رفتم و بعد کتاب پيدا کردم و بعد از ماه رمضان با مطالعه کتب تهيه شده کار خود را آغاز کزدم هدف نخست جمع آوري مطالبي در خصوص سيره سياسي حضرت بود که پس از چند ماه با توج
صدقات جاريه و به خصوص وقف، يکي از بهترين و مؤثرترين شيوه هاي انفاق است، که موجب مي شود تا براي هميشه زمان آثار و خيرات بخشش مال و کمک به مردم به ويژه محرومان و نيازمندان، شامل حال واقف شده، از بهره هاي معنوي و اخروي آن سود برد. در ميان انواع روش ها
امر سيزدهم : از مقدمات بحث اصول «مشتق» (1) – يکي از مباحث دقيق و مفصل، بحث مشتق است. در بحث مذکور، يک جهت مورد اتفاق و يک جهت محل اختلاف هست اما مسأله مورد اتفاق: 1- الف : اگر ذاتي - زيد- تلبّس به مبدئي- ضرب- دارد مثلاً زيد تلبّس به مبدأ دارد و مشغو
اين مقاله درباره نظريه فلسفي ايده آليسم است. ايده آليسم همچنين واژه اي در تئوري روابط بين المللي و در مبحث معاد مسيحي است.
ايده آليسم، مکتبي است که ايده ها، يا تفکر تمام يا بخشي ضروري هر واقعيت کاملي را تشکيل مي دهد به طوريکه يک دنيا اشياء مادي در
موضوع بحث ، علل گرايش به ماديگري ( ماترياليسم ) است . اول بايد ماديگري ( ماترياليسم ) را که موضوع بحث امروز ماست ، از نظر اصطلاح متداول فعلي تعريف کنيم و حدود آن را بيان نماييم ، سپس وارد بحث شويم . واژه ماترياليسم استعمالات مختلفي دارد که همه آنه
پديدار شناسي، علم پديده هاي ناب است. اما هدف پديدارشناسي درواقع مقابله با تجريه بود.اين مکتب چنان که از شعار آن، يعني« بازگشت به خود چيزها!» برمي آيد، بازگشتي به عينينات و واقعيات مجسم بود(1). اين مکتب مدعي شناخت ساختار طي خودآگاهي و شناخت از خود پد
مارکس در پنجم ماه مه 1818 در تري ير شهري باستاني و کليسايي در منطقه راين آلمان متولد شده پدر و ماردش از اخلاف خاخامهاي يهودي بودند نام خانوادگي او مردخايي بوده است و پيش از مارکس مارکوسن پدر مارکس هاينريش در سال 1817 براي مصون ماندن از انفصال يهوديا
از مباحث پيش روشن شد که انسان نمي تواند بدون داشتن ايده و آرمان، زندگي سالم داشته باشد و يا کاري مفيد و ثمر بخش براي بشريت و تمدن بشري انجام دهد. انسان فاقد هرگونه ايده و ايمان يا به صورت موجودي غرق در خودخواهي در مي آيد که هيچ وقت از لاک منافع فردي
مجموعه حاضر با موضوع ابراء و آثار و احکام آن در فقه و حقوق موضوعه ايران تدوين يافت که اولاً به بررسي ماهيت و احکام ابراء در فقه و حقوق پرداخت و ثانياً احکام ابراء در عقود و ايقاعات مختلف و مقايسه آن با اعمال حقوقي ديگر مورد بررسي قرار گرفت که براي ن
چرا درباره خدا بحث مي کنيم ؟ بشر در تمام ادوار زندگي به وجود صانعي براي جهان اعتقاد داشته و اين عقيده از عقايد کهن و راسخ او بوده است که هيچ گاه در صحت و استواري آن به خود شک راه نداده است. دانشمنداني عاليقدر، فلاسفه گرانمايه ، محققان و کاشفان و مخ
نمادي از برخي ديدگاههاي من پاراگراف اول هستي ؛ علت العلل : متغيّرات ؛ طبيعت خاستگاه انسان انسان و دين پاراگراف دوم از کجا برخاسته ام ؟ عواطف من نسبت به شرق و غرب تفسير من از شرق و غرب يادداشت پرونده 2275 جناب آماندا وانستون پاراگراف سوم
پست مدنيسم پيکره پيچيده و در هم تنيده و متنوعي از انديشه ها ، آرا و نظرياتي است که در اواخر دهه 1960 م . سر برآورد و بعدا انديشه هاي ديکانستراکشن D econstruction و مکاتب فکري غرب از جمله فمينيسم و پسا استعمارگرايي و غيره جز واژه پست مدرن فلسفي مطرح
داشتن علم بهتر از داشتن ثروت است ولي نداشتن ثروت بدتر از نداشتن علم است منطق فازي 38 سال پيش توسط دکتر لطفي در آمريکا مطرح و در اوايل دهه 1990 به عنوان سمبل فرهنگي و فني خاستگاه تاريخي شرق، مطرح گرديد و هم اکنون بيشتر کارخانه ها و شرکت ها در دنيا ب
در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشياي پيرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و براي شناختن نياز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پيش از شناختن اشيا، پيش از ترسيم صور اشيا در ذهن اسم اشيار را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشيا.(1) اسامي آن چه پيرامون انسان است – و
تاکنون درباره استراتژي، رويکردها، مکاتب، مدلها، تکنيک هاي متنوع و فراواني مطرح شده است. دليل تنوع اولاً در اهميت استراتژيک در تحول سازمانها و همچينن گستردگي و پيچيدگي مفهوم آن مي باشد. هر يک از رويکردها نيز از منظر خاصي نگريسته و البته دتسآوردهاي ار
پديدار شناسي، علم پديده هاي ناب است. اما هدف پديدارشناسي درواقع مقابله با تجريه بود.اين مکتب چنان که از شعار آن، يعني« بازگشت به خود چيزها!» برمي آيد، بازگشتي به عينينات و واقعيات مجسم بود(1). اين مکتب مدعي شناخت ساختار طي خودآگاهي و شناخت از خود پد
ما از روند انقلابي چه معنايي را در نظر مي گيريم ؟ در معناييي که اين اصطلاح را به کار مي بريم ، انقلاب عبارت از عصيان جمعي ناگهاني و شديدي است که قصد آن واژگوني قدرت يا رژيمي و دگرگوني وضعيت معيني است . به دين ترتيب ، انقلاب حقيقتاً لحظه اي تاريخي اس
هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي تعاريف و مفاهيم و تاريخچ? شيو? بيان اکسپرسيونيسم در ارتباط با نقاشي ، معماري و شهرسازي مي باشد . با تأکيد بر انديشه ها آثار و فعاليت هاي معمار و شهرساز يزرگ آلماني به نام ( برونوتات ) و درت يابي به برخي از ويژگي هاي «
اگرچه نمودارهاي ون از جمله روشهاي تصميم گيري براي قياسهاي صوري محسوب مي شوند ولي اين نمودارها براي استدلالات پيچيده تر مناسب نيستند، زيرا خواندن اين نمودارها مشکل است. قياس صوري مشکل اساسي تر ديگري دارد و آن اين است که فقط بخش کوچکي از عبارات منطقي
« استصحاب » يکي ازمهمترين مسائل اصولي است که درطول تاريخ اصول فقه هميشه مورد بحث واقع مي گرديده است . اصوليين درابتدا او را در زمره ادله عقلي جاي داده ونام مي بردند اما بعدها با تفکيک دقيقي که شيخ انصاري بين ادله شرعي واصول عمليه بوجود آورد ، استصحا
کانون انديشه مطهر که توسط جمعي از دانشجويان دانشگاه پيام نور و با همکاري نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه و در آغاز ترم تحصيلي حاضر تشکيل گرديد، اهداف ارزشمندي را سر لوحه کار خويش قرار داده است و سعي دارد تا هرچه بيشتر در جهت تحقق بخشيدن به
مجموعه حاضر با موضوع ابراء و آثار و احکام آن در فقه و حقوق موضوعه ايران تدوين يافت که اولاً به بررسي ماهيت و احکام ابراء در فقه و حقوق پرداخت و ثانياً احکام ابراء در عقود و ايقاعات مختلف و مقايسه آن با اعمال حقوقي ديگر مورد بررسي قرار گرفت که براي ن
طرح برنامه هاي اسلام به صورت مسلکي اجتماع و با اصولي منسجم و هماهنگ و ناظر به زندگي فردي و اجتماعي انسان ها از ضرورت هاي امروز است. دراين راه ، قرآن کامل ترين و موثق ترين سندي است که مي توان به آن اتکا کرد. با تدبر در آيات قرآن ،که خود هدف عالي قرائ
ايمان مذهبي از مباحث پيش روشن شد که انسان نمي تواند بدون داشتن ايده و آرمان، زندگي سالم داشته باشد و يا کاري مفيد و ثمر بخش براي بشريت و تمدن بشري انجام دهد. انسان فاقد هرگونه ايده و ايمان يا به صورت موجودي غرق در خودخواهي در مي آيد که هيچ وقت از ل
اگر با تأمين در مجموعه دستاوردهاي فرهنگي بشر (هنر، ادبيات، فلسفه و…) و اشياء و وسايلي که لوازم زندگي ما را به عنوان «بشر قرن بيستم» تشکيل داده اند، بيفکنيم، به آساني درميياييم که حتي ساده ترين لوازم موجود در اين مجموعه (مثل ميز، صندلي و …) نيز محص
وصيّت يکى از سنت هاى پسنديده است که ميان انسان ها در پهنه تاريخ رايج بوده است. اسلام نيز بر اين سنّت تأکيد دارد و پيروان خود را از سويى به نگارش وصيت نامه و يادآورى حقوق، بدهکارى ها، بستانکارى ها مشخص کردن هزينه اموال متعلق به خود (تا حد يک سوم دارا
مهندسي ارزش ( با مفهومي نزديک به مديريت ارزش و تجزيه و تحليل ارزش ) رويکردي گروهي، سيستماتيک، کارکردگرا و داراي کاربردي حرفه اي است که براي ارزيابي و بهبود ارزش در يک محصول، طراحي يک وسيله، طراحي سيستم، اجراي پروژه هاي صنعتي و عمراني و ديگر خدمات به
اصلاح دين = اصلاح حوزه اصلاح طلبى مطهرى در يک حرکت دايره وار پس از مدتى به همان نقطه آغازين حرکت او رسيد. مطهرى که از اصلاح حوزه به اصلاح دين رسيد وقتى دريافت اصلاح دين ممکن است به انحراف آن منجر شود به اصلاح حوزه و تلاش براى دردست گرفتن پرچم اصلاح
انديشه فمنيسم در واقع همان جنبش زنان است و ريشههاى آن به دوران روشنگرى اروپا و بيدارى اين قاره از خواب قرون وسطايى مىرسد، اما ايدههاى انقلاب کبير فرانسه (1) زمينهساز جدى و واقعى شکلگيرى نخستين نطفههاى جنبش فمنيستى است; آنجا که ايده حقوق بشر بر
حزبالله لبنان (عربي: حزب الله، به معناي: حزب خدا) نام گروهي سياسي-شبهنظامي در لبنان است. گروه حزب الله در اوايل سالهاي ???? و با ايدئولوژي اسلام سياسي روحالله خميني در لبنان ظهور کرد.[?] [?][?] [?] [?] در زمان جنگ داخلي لبنان، حزبالله لبنان به
روانشناسان تبهکاري را به مسائل شخصيتي و مسئله سازهگاري يا عدم سازگاري فرد با هنجارهاي اجتماعي منسوب مي کنند. پيروان روانشناسي مکتب فرويد بر اين بار بودند که روان بطور اعم بر شخصيت بطور اخص داراي دو جنبه نا خداگاه و خود آگاه است . تجربه هاي کودکي بوي
همان طور که مي دانيد انقلاب شکوهمند اسلامي ما يک هدف اساسي داشت و آن اين بود، که اسلام، تعاليم اسلامي، احکام اسلامي، اصول و دستورالعمل هاي اسلامي، حاکم بر اعمال و رفتار ما باشد و اگر بخواهيم اين مطلب را به صورت آموزشي مطرح کنيم، بايد بگوييم که هدف،
کارشناسان و مسئولان کشور طي گفتگوهايي در رابطه با نقش اتحاد ملي و انسجام اسلامي در عزت و اقتدار ايران اسلامي و جهان اسلام، نامگذاري امسال از سوي مقام معظم رهبري را بسيار به موقع دانسته و تأکيد کردند که تحقق واقعي وحدت ملي و انسجام اسلامي به ايجاد عز
از آنجا که بعد از رسول خدا (ص) از جمع ائمه معصومين (ع) تنها حضرت علي (ع) موفق به تشکيل حکومت اسلاميشده است لذا اين حکومت نمونه و سرمشق خوب براي همه عدالت خواهان و مدعيان حکومت ديني است تا با اقتدا به آن امام همام بتوانند حداقل در راه آن حضرت هر چند
پس از تحولاتي که در نتيجه پيدايش رنسانس در اروپا رخ داد، يکي از پرنمودترين نحله هاي فکري که تمام ساختارهاي اجتماعي، فرهنگي، اخلاقي و سياسي را در بر گرفته و زندگي آدمي را در مسير سلسله اي از تغييرات قرارداد ليبراليسم بود که مثابه يک ايدئولوژي در سراس
براي فلسفه، روزگار درخشاني بود آنگاه که همانند سيمرغ همه مناطق علوم را زير پر داشت و پرچمدار همه پيشرفت هاي عقلي وعلمي به شمار مي رفت. در اين دوران چه مردان توانمندي چون سقراط درباره فلسفه و حقيقت و حکمت جانسپاري مي کردند. در آن روزگار فلسفه همواره
زندگينامه مارکس مارکس در پنجم ماه مه 1818 در تري ير شهري باستاني و کليسايي در منطقه راين آلمان متولد شده پدر و ماردش از اخلاف خاخامهاي يهودي بودند نام خانوادگي او مردخايي بوده است و پيش از مارکس مارکوسن پدر مارکس هاينريش در سال 1817 براي مصون ماندن
طبقات اجتماعي و ديالکتيک مارکس شناخت ايستايي مارکس دقيقاً به فرآيند کار در جامعه برمي گردد به همين دليل هم بايستي فرآيند کار در ارتباط با لايه بندي و قشربندي بررسي کرد . طبق بحثهاي گذشته ، جامعه طبقاتي حاصل جدل دو نيرو است : يکي نيروهاي کار و يا ني
موضوع بحث ، علل گرايش به ماديگري ( ماترياليسم ) است . اول بايد ماديگري ( ماترياليسم ) را که موضوع بحث امروز ماست ، از نظر اصطلاح متداول فعلي تعريف کنيم و حدود آن را بيان نماييم ، سپس وارد بحث شويم . واژه ماترياليسم استعمالات مختلفي دارد که همه آنه
علم در حوزه هاي سنتي ايران مقوله متنوع و گسترده اي است. سده هاي نخستين اسلامي مصروف کنکاش، مجادلات و پايه گذاري هاي کلان علمي شد. حوزه هاي آموزشي عموما چند منظوره با پرورش علماي جامع الاطراف و مسلط بر اکثر بخش هاي علمي پايه هاي ستبر علمي ايران را بن