«مکتب جدايي دين از سياست» سکولاريزم در معني وسيع خود به توسعه اومانيزم اشاره دارد که در آن مردم شروع به نشان دادن علاقه بيشتر به دستاوردهاي دنيوي و امکان ارضاي خاطر در اين جهان کرده اند. سکولاريزم بر تمام ابعاد فرهنگي، سياسي و اجتماعي اثر مي گذارد و
بشر در تمام ادوار زندگي به وجود صانعي براي جهان اعتقاد داشته و اين عقيده از عقايد کهن و راسخ او بوده است که هيچ گاه در صحت و استواري آن به خود شک راه نداده است. دانشمنداني عاليقدر، فلاسفه گرانمايه ، محققان و کاشفان و مخترعاني بزرگ که در پي ريزي تمدن
ايالت بندي مناطق غير مسکوني: لازم است پيشاپيش ، مناطق غير مسکوني قاره نيز با نام هر يک از بزرگان تاريخ به ويژه (بزرگان عهد باستان يونان ) ايالت بندي بشوند. اما به طور فشرده درباره پر کردن قاره از انسان ، نبايد شتاب به خرج داد. چون اين امر با موجوديت
تاکنون درباره استراتژي، رويکردها، مکاتب، مدلها، تکنيک هاي متنوع و فراواني مطرح شده است. دليل تنوع اولاً در اهميت استراتژيک در تحول سازمانها و همچينن گستردگي و پيچيدگي مفهوم آن مي باشد. هر يک از رويکردها نيز از منظر خاصي نگريسته و البته دتسآوردهاي ار
بيست و يک : پديدار شناسي علم تفسيري Hermenuties نظريه دريافت Reception theory پديدار شناسي، علم پديده هاي ناب است. اما هدف پديدارشناسي درواقع مقابله با تجريه بود.اين مکتب چنان که از شعار آن، يعني« بازگشت به خود چيزها!» برمي آيد، بازگشتي به عينينات و
پيشينه ها، عوامل و شرايط انقلاب انقلاب چيست ؟ ما از روند انقلابي چه معنايي را در نظر مي گيريم ؟ در معناييي که اين اصطلاح را به کار مي بريم ، انقلاب عبارت از عصيان جمعي ناگهاني و شديدي است که قصد آن واژگوني قدرت يا رژيمي و دگرگوني وضعيت معيني است .
چکيده اي از زندگي نامه: افلاطون (427-347 ق.م) فرزند يکي از خانواده هاي سرآمد آتن بود و توقع مي رفت سياستمدار شود. اما او مسحور سقراط شد و حکم مرگ او سخت بر دلش اثر نهاد. پس دنياي سياست را واگذاشت تا رسالت اصلاحگري سقراط را پي گيرد. در حدود 40 سالگي
هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي تعاريف و مفاهيم و تاريخچ? شيو? بيان اکسپرسيونيسم در ارتباط با نقاشي ، معماري و شهرسازي مي باشد . با تأکيد بر انديشه ها آثار و فعاليت هاي معمار و شهرساز يزرگ آلماني به نام ( برونوتات ) و درت يابي به برخي از ويژگي هاي «
ديويد هيوم انگليسي يکي از فيلسوفان مهم قرن هيجدهم ميلادي است . که افکار و آراء او موجب تحولات و تأثيرات مهمي در فيلسوفان بعد از او شده است . او يک فيلسو ف تجربه گراي محض است که با تأليف مقالات و کتب متعدد توانست نظريات فلسفي خود را براي آيندگان به ث
مجموعه حاضر با موضوع ابراء و آثار و احکام آن در فقه و حقوق موضوعه ايران تدوين يافت که اولاً به بررسي ماهيت و احکام ابراء در فقه و حقوق پرداخت و ثانياً احکام ابراء در عقود و ايقاعات مختلف و مقايسه آن با اعمال حقوقي ديگر مورد بررسي قرار گرفت که براي ن
در آغاز کلمه نبود. انسان بود و اشياي پيرامونش. و انسان خواست که بشناسد. و براي شناختن نياز به کلمه داشت؛ به اسم. تا پيش از شناختن اشيا، پيش از ترسيم صور اشيا در ذهن اسم اشيار را بداند. و انسان اسم گذاشت بر اشيا.(1) اسامي آن چه پيرامون انسان است – و
: از مقدمات بحث اصول «مشتق» (1) – يکي از مباحث دقيق و مفصل، بحث مشتق است. در بحث مذکور، يک جهت مورد اتفاق و يک جهت محل اختلاف هست اما مسأله مورد اتفاق: 1- الف : اگر ذاتي - زيد- تلبّس به مبدئي- ضرب- دارد مثلاً زيد تلبّس به مبدأ دارد و مشغول ضرب هست و
« استصحاب » يکي ازمهمترين مسائل اصولي است که درطول تاريخ اصول فقه هميشه مورد بحث واقع مي گرديده است . اصوليين درابتدا او را در زمره ادله عقلي جاي داده ونام مي بردند اما بعدها با تفکيک دقيقي که شيخ انصاري بين ادله شرعي واصول عمليه بوجود آورد ، استصحا
بعد از پايان جنگ جهاني اول شيوه اي جديد به نام «وهمگري» يا سوئاليسم تکوين يافت و ابتدا بر علم ادبي حکمفرما شد و واژه سورئاليسم را ابتدا آپولينز شاعر فرانسوي در 1917 به معني لغوي «واقعيت برتر» آن هم در تفسير يکي از نمايشنامه هاي خود به کار برد و اين
از سمبوليسم چه مي دانيم؟ هزار چيز مبهم سمبوليسم پيوسته از فکلمه و انتقاد گريزان و ماهرانه خود را از تشريح و توصيف نجات مي دهد. ورلن مي گفت: سمبوليسم؟ نمي شناسم بعيد نيست يک کلمه آلماني باشد. زيرا ريشه هاي سمبوليسم را بايد در رومانيستم آلمان در فلسفه
در گزارش رييس شوراي عالي امنيت آمريکا ايران به عنوان بزرگترين چالش در برابر آمريکا انگاشته شده است که خطري فراتر از آن در برابر آمريکا وجود ندارد. ايران در اين گزارش متهم است که از گروههاي تروريستي حمايت ميکند (منظور گروههاي که عليه اسرائيل ميج
انقلاب ايران پايان نيافته است . بازماندگان متفق انقلابي که در فوريه 1979 قدرت را به دست آوردند ، ناظر بر انحلال نظام سياسي سلسله پهلوي و ساختار اقتصادي ايران بودند ، اما نه تنها نتوانستند قابليتهاي هماهنگي در اداره امور از خود نسان بدهند ، بلکه حتي
جايي که اکنون اصفهان ناميده ميشود از نخستين کانون هاي زندگي قوم يهود در ايران بوده است و تاريخ ورودشان به حدود 7 قرن پيش از ميلاد برميگردد. از عهد بسيار قديم، يهوديان اصفهان مي گفته اند اين شهر را اسراي يهود که «بخت النصر» از کشور يهوديه به
بررسي تطبيقي انقلاب اسلامي ايران و انقلاب نيکاراگوئه انقلاب اسلامي ايران، انقلابي است که براي بشر معاصر از جهات متفاوتي سؤال آفريده است. اين انقلاب از يک سو، کاخ نظام 2500 ساله شاهنشاهي در ايران را فرو ريخته، و از سوي ديگر نظريه هاي علوم اجتماعي، ب
تاريخ از جنگها و مبارزات زنان نمونه هاي فراواني دارد. هنوز تاريخ هجوم مغول و فعاليت زنان مسلمان و حضور اصيل آنان در صحنه هاي سياسي عصر مشروطيت، جنبش تنباکو و انقلاب اسلامي را فراموش نکرده است و زنان آذربايجاني که در حملات عثمانيها به تبريز به ياري
هدف از نگارش اين مقاله اهميت ويژه اي بوده است که در سالهاي اخير در اکثر کشورهاي دنيا که داراي ساختار دموکراتيک هستند به حق دسترسي آزادانه به اطلاعات و در پي آن به حق آزادي بيان داده شده است ديگر اينکه آيا روابط عمومي ها مي توانند محملي براي گسترش مف
سازمان و مديريت اجرايي جمهوري اسلامي ايران مي تواند به کار آمدي حداکثري خود نايل گردد اگر ابهامات موجود در آن بدقت شناسايي و به صورت علمي ارزيابي شوند. از الزامات يک سازمان کارآمد داشتن شفافيت در تعريف نقشي است که هر يک از ارکان و نهاد هاي آن سازمان
درآمدي بر مفهموم سياست به طور کل ، هيچ چيزي بجز ذات اقدس الهي مطلق نيست ، اين عدم مطلقيت و نسبيت نشان دهنده آن است که انسان همواره در زندگي دنيوي و اخروي اش مداوم در حال تکامل و پيشرفت از طريق آزمون و خطاست ، اين اصل در مورد کليه دانشها و روابط ب
با سلام و صلوات بر واپسين پيام آور خدا، پيشوايان معصوم و ياوران، پيشگامان دين کرامت بشر به مثابه ي مکتبي در صراط معنويت،عدالت و آزادي و سلام خدا بر مهندس بازرگان، دين داري انديشمند و انديشه ورزي دردمند، انساني عامل به انديشه و انديشه ناک به عمل حا
هرگاه که بشر جامعه اي تشکيل داده، فرهنگ نيز به وجود آمده. فرهنگ سازه اي است اجتماعي، چنان پيچ در پيچ و چند بعدي که ارائه تعريفي جامع از آن دشوار است. سبکهاي ادبي – هنري يک جامعه تشکيل دهنده بخشي از فرهنگ آن جامعه است. همچنين در يک جامعه، پيدايش فرهن
مقام معظم رهبري در ديدار خود با دانشجويان دانشگاه فردوسي مشهد در سخنان مهمي ضمن تبيين تفاوت ديدگاه مباني غرب و اسلام نسبت به انسان و وظايف فردي و اجتماعي او، لزوم بازشناسي الگوي توسعه و مدل مورد نياز براي پيشرفت کشور را مورد تأکيد قرار دادند و
مقوله عدالت در دولت اصطلاح عدالت به عنوان يکي از مفاهيم عدم مورد اشتهال در مباحث و عرصه هاي مختلف در فرهنگها و عرصه هاي معرفت فکري جوامع بشري از جهان ابتدا شامل گيري جوامع انساني تا کنون بوده است اين مفهوم به عنوان مفهومي که به طور مستقيم با عقل و ا
عيد پسح و يهوه در تورات چنين فرمود : «سه بار در سال براي من جشن بگير ... سه بار در سال هر مذکري از (جامعه) تو در پيشگاه خداوند حضور يابد» اين سه جشن به ترتيب جشن پِسَح، جشن شاووعُوت و جشن سوکوُت نام دارند . و اما عيد پسح که موضوع مورد بحث ما مي باشد
يهوديت در بخش دين وتفکر بر خلاف نژاد و نسب ،سابقه اي طولاني دارد. اگر چه گروهي برآنند که اين يهوديت ديني، همان يهوديت نژادي است اما بايدگفت که امروزه از نژاد بني اسرائيل خبري نيست و تنها مي توان آنها را با مشخصات و توصيفشان درکتب تاريخي و قديمي يافت
يهوديان سوئد و مصوبات جديد در اين کشور در حال حاضر در کشور سوئد، 18000 يهودي ساکن هستند که از اين تعداد, 5000 نفر در استکهلم اقامت دارند در شهرهاي گوتبورگ و مالمو به ترتيب 1800 و 1400 يهودي ساکن هستند. اشاره: کشور پادشاهي سوئد با وسعت 449964 کيلوم
اهميت اسلام سياسى پس از انقلاب بزرگ اسلامى ايران بيش تر نمايان شد و اين در حالى بودکه جهان اسلام, ايدئولوژى هاى معاصر هم چون ملى گرايى, ليبراليسم غرب و سوسياليسم نظامى و يا مارکسيسم سنتى را تجربه کرده بود اما اين بار انقلاب اسلامى ايران((اسلام انقل
در ميان سوسياليستهاي برجسته يا که مارکس و انگللس با آنها به جدال برخاستند مي توان از سن سيمون، چارلز فوريه و پرودن فرانسوي همچنين رابرت اون انگليسي ياد کرد مارکس و انگلس آنها را سوسياليستهاي تخيلي مي خواندند. آموزه هاي سوسياليستي سن سيمون فوريه پرود
انقلاب و تحولات اجتماعي همواره در جوامع مختلف بشري و در طول تاريخ زندگي او، حادث شده است و آدمي براي تغيير وضع موجود تا رسيدن به وضع مطلوب همواره در تلاش و کوشش بوده است . تکاپوي انسان در رسيدن به کمال مطلوب ، انديشه ظرف مناسب اين پويش را در ذهن او
انقلاب و تحولات اجتماعي همواره در جوامع مختلف بشري و در طول تاريخ زندگي او، حادث شده است و آدمي براي تغيير وضع موجود تا رسيدن به وضع مطلوب همواره در تلاش و کوشش بوده است . تکاپوي انسان در رسيدن به کمال مطلوب ، انديشه ظرف مناسب اين پويش را در ذهن او
نام جنبش هنري که در اواخر سده هجده و اوايل سده نوزده ميلادي شکل گرفت. رمانتيسم به قدري جلوه ها و نمودهاي متنوعي دارد که ذکر يک توصيف واحد براي آن غير ممکن است. اما موضع اصلي آن اعتقاد به ارزش تجربه شخصي و فردي است. کلمه رمانتيک که از قرن 17 در انگلس
عضو پارلمان اروپا دولت ايران را به آزادي محبوسين آذربايجاني دعوت کردند، راديو اروپاي آزاد راديو آزادي:در ارتباط با افزايش فشار عليه آذربايجاني ها در ايران ?? عضو پارلمان اروپا بيانيه اي امضا کرده اند. در بيانيه از حکومت ايران آزادي فوري و بي قيد و
تبليغات ميلياردي يا تبليغات مردمي کدام مؤثرتر است؟ بانزديک شدن به زمان برگزاري انتخابات، برخي نامزدها خود را به آب و آتش مي زنند و مي کوشند تا با تبليغات ميلياردي - که هيچ سنخيتي با جامعه اسلامي ندارد - خود را در قلب هاي مردم نجيب ايران جاي دهند، غ
تعريف در رابطه با دادا هيچ دادائيستي خاطراتش را نخواهد نوشت! هر چه را «از تاريخ دادا» ناميدند باور نکنيد. ولو مقدار زيادي از آن هم حقيقت داشته باشد، چون مورخي که صلاحيت نوشتن آن را داشته باشد هنوز به دنيا نيامده است. مارسل يانچو … باز يک نمايشگاه د
کتاب «خط مشيهاي سياسي نهجالبلاغه» به قلم آقاي محمد مهدي ماندگار ميباشد که توسط مؤسسه آموزش عالي باقرالعلوم (ع) تهيه شده و توسط بوستان کتاب قم انتشار پيدا نموده است. کتاب داراي پيش گفتار – 7 فصل و نتيجهگيري ميباشد که فصلهاي کتاب در موارد زير دس
• انسانها بيشتر عمرشان را در گروهها زندگي مي کنند؛آنها به عنوان اعضاي خانواده، ساکنان يک محله يا شهر، اعضاي يک گروه خاص اجتماعي يا اقتصادي و يا مذهبي و قومي نيز به عنوان شهروندان يک ملت با يکديگر رابطه دارند. انسانها حتي اگر خودشان هم آگاه نباشند که
بيکاري، فقر، فساد و تبعيض، هيچگاه از عمل به دين پديد نميآيد، بلکه نشانه فاصلهگرفتن از اسلام و انقلاب اسلامي در سطح مديران ارشد کشور است و اثر آن بهصورت فاصله نسل سوم از انقلاب اسلامي ظاهر ميشود؛ زيرا آنها با پرورش در اين نظام اسلام را ميشناسند
آرزوي استقلال يا شکاف نسلها مفهوم شکاف نسلها، بين والدين و فرزندان، از تجربه پدر و مادر نوجوانها بودن پديد آمد. اين شکاف نشاندهنده تفاوت در تجربه زندگي و درک رخدادهاي زندگي است. آرزوي استقلال مفهوم شکاف نسلها، بين والدين و فرزندان، از تج
يکي از دستاوردهاي انقلاب اسلامي فرو شکستن قالبهاي فکري نظريهپردازي درمورد انقلابهاست. ازجمله نظريههاي مطرح در محافل علمي جهان، نظريه خانم تدا اسکاچپل درکتاب دولتها و انقلابهاي اجتماعي است که همزمان با پيروزي انقلاب اسلامي درسال 1979م به چاپ رس
تاريخچه انديشگاه ها: انديشگاه ها يکي از مهمترين فعالان سياسي در جوامع دمکراتيک هستند. مي توان به انديشگاه ها به عنوان يک مجمع عقلاني يا مکاني براي فعاليت بر اساس پايه ي علمي Soft instructure نگاه گرد. همچنين در اين مکان فعاليت هايي نظير، اطمينان داد
نوشتار در اين نوشتار تلاش شده است ضمن تحليل اصول اساسي دموکراسي و نظام انتخاباتي ايران به بررسي اين دو پرداخته شود. طرح سوال هايي چون؛ اصول دموکراسي کدامند و چگونه در جوامع ظهور مي يابند؛ نظام انتخاباتي ايران بر پايه ي کدام اصول بنا شده است: و آيا ا
نوشتار در اين نوشتار تلاش شده است ضمن تحليل اصول اساسي دموکراسي و نظام انتخاباتي ايران به بررسي اين دو پرداخته شود. طرح سوال هايي چون؛ اصول دموکراسي کدامند و چگونه در جوامع ظهور مي يابند؛ نظام انتخاباتي ايران بر پايه ي کدام اصول بنا شده است: و آيا ا
پرسش از «آسيب شناسي انقلاب» در جامعه انقلاب شده، براي قشرها و گروههاي مختلف سياسي اجتماعي، يک نواخت و هم سطح نيست. اين اختلاف سطح از دو منظر قابل بررسي است. 1 دشواري به کارگيري واژه «آسيب شناسي»: پاتولوژي يا آسيب شناسي، واژه اي است که از علوم پزشکي
حمله اسکندر مقدوني به ايران، فصل ختام بر دوراني بود که پادشاهان تساهل جو و خردورز هخامنشي بنيان نهاده بودند. اين خردورزي مبتني بر احترام بر خودي، يعني فردي که وارد محدودهي قلمروي حاکميت ايران زمين قرارگرفته بود، با سيرهي کوروش هخامنشي، هويتمند شد
پيچيدگي فزاينده جوامع مختلف و گسترش ارتباط و وابستگي چند جانبه صنايع، زمينه مساعدي براي رشد کمي و کيفي فرصتها و تهديدات محيط، فراهم ساخته است. چنانچه از يک سو رشد وتوسعه تکنولوژي انسان را در جدال با رخدادهاي طبيعي قدرتمند سا
از آنجا که پيامبر اکرم(ص) در تمامي امور ابتدا دعوت را در اولويت قرار داده بود لذا به گونهاي مفصلتر به اين موضوع پرداختيم؛ لذا به طور مختصر به استراتژي ديگر پيامبر اشاره مينماييم. بر اين اساس که در اسلام اصل در روابط خارجي بر صلح استوار است، پيام
عصر جديد در آغاز قرن چهاردهم ميلادي، عصر مياني يا قرون وسطي که از زمان سقوط روم حدود هزار سال طول کشيده بود، رو به پايان بود و رنسانس، يکي از بزرگترين جنبشهاي فرهنگي تاريخ، به تدريج جايگزينش ميشد. رنسانس در سالهاي 1300 از ايتاليا آغاز شد و در عر
در ميان تمام قاره هاي دنيا و تمامي اقشار ترور حرف اول را مي زند چون با يک هدف سياسي آغاز مي شود و تروريسم ها براي رسيدن به اهداف خود که همان نابود کردن ديگران مي باشد دست به ارتکاب اين جرم مي زنند و از هر وسيله براي ترور استفاده مي نمايند. براي مبار
مقايسه پديدههاى مشابه مىتواند در شناخت هر چه بيشتر آنها مفيد واقع شود در تاريخجهان انقلابهائى رخ داده و ممکن ستبين اين انقلابها تشابهات فراوانى وجود داشته باشد.بحث مراحل يا روند انقلاب در قرن بيستم و پس از انقلاب روسيه، مطرح شد.در اين ميان برخى
ولايت فقيه به اين معني نيست که فقيه خود در رأس دولت قرار بگيرد و عملا حکومت کند.نقش فقيه در يک کشور اسلامي، يعني کشوري که در آن مردم، اسلام را بعنوان يک ايدئولوژي پذيرفته و به آن ملتزم و متعهد هستند، نقش يک ايدئولوک است نه نقش يک حاکم.وظيفه ايدئولوک
تضمين امنيت صدور نفت: آنچه بيش از هر عامل ديگري خاورميانه را به بحرانيترين مناطق جهان تبديل کرده، وجود منابع سرشار نفت و گاز بهعنوان ارزانترين و کمخطرترين منابع انرژي براي کشورهاي صنعتي جهان است. عراق بهعنوان چهارمين کشور توليدکننده نفت جهان و
ايرانيان بودند که نور(آتش) را اساس زندگي و ذره را جزء لاينفک عالم هستي بشمار آورده بودند. يعني بدون نور زندگي ممکن نيست و نور هم چيزي تو مايه هاي آب ميباشد. البته بايد در نظر داشته باشيد که آب هم از نور پديد مي آيد. عالم هستي هم که بدون ذره نميتواند
در اين پژوهش که براي درس سمينار افکار سياسي غرب از نيمه دوم قرن 19 در مقطع کارشناسي ارشد علوم سياسي تهيه ديده شده است. نظريه دمکراسي جهان وطني ديويد هلد و قابليتهاي اجرائي آن در ايران مورد تحقيق و بررسي قرار گرفته است. ديويد هلد استاد دانشگاه اقتصاد
دربررسي هاي تاريخي ، نقطه آغاز تحقيق متناسب و مربوط با موضوع تحقيق انتخاب مي شود و به اقتضاي موضوعات مختلف ، نقطه شروع نيز متفاوت است . فرضاً وقتي که قصد کنگاش در خصوص صنايع دستي يا خط و زمان را داريم مي توانيم از نخستين جوامع که به صورت قبيله اي و
با نهادينهشدن انديشه مصلحتگرا در قانوناساسي دوم, ديدگاههاي ايدئولوژيک به عقب رانده شدند, که به نظر ميرسد با فروپاشي بلوک شرق, اين روند تقويت شد. آيا به نظر شما ملي مذهبيهاي ملهم از طالقاني, شريعتي و مجاهدين بنيانگذار, متأثر از چنين فضايي شدند
با نهادينهشدن انديشه مصلحتگرا در قانوناساسي دوم, ديدگاههاي ايدئولوژيک به عقب رانده شدند, که به نظر ميرسد با فروپاشي بلوک شرق, اين روند تقويت شد. آيا به نظر شما ملي مذهبيهاي ملهم از طالقاني, شريعتي و مجاهدين بنيانگذار, متأثر از چنين فضايي شدند
مفهوم «شهود» (1) را مىتوان در زمينههاى مختلف بررسى کرد. اين مفهوم، در فلسفه جايگاهى رفيع داشته و در تقسيمات اوليه وجود، مباحث علم و عالم و معلوم، شناختشناسى و هستىشناسى توسط فلاسفه به مورد بحث گذاشته شده است. (2) همچنين، مفهوم «شهود» در عرفان و
فلسفه چيست؟ از طرح پرسش فلسفه چيست؟ چه مقصودي داريم؟ وقتي ميپرسيم که فلسفه چيست، بسته به اينکه پرسش در چه مرتبهاي طرح شده باشد، جواب آن متفاوت است. مثلاً ممکن است کسي در متني که ميخواند به لفظ فلسفه برخورد کند و
پديده شناسي- آگاهي: در مرحله «جان» ذهن هنوز چيزي فردي و يک گوهر [monadic] بود که جنبه درون ذاتي محض داشت و همه دنياي خود، يعني، احساسات و تاثرات و عواطف خويش را در بر مي گرفت جهان اعيان و جهان خارج براي آن وجود نداشت و در مرحله حاضر خاصيت عمومي ذهن
اواخر دوران شاهنشاهي ساساني از بسياري جهات قابل توجه است. جامع? ايراني در آن زمان به راستي آکنده از تضادها و چالش هاي بزرگ بود. ثروت و قدرت بيکران امپراتوري از يک سو ماي? آزمندي و حسادت کشورهاي همسايه بود و از سوي ديگر اختلاف طبقاتي بسيار شديد در در
منظور از مداخله بشر دوستانه صرفاً دخالت هايي است که درآنها از نيروي نظامي استفاده شده است ، يعني مداخله باتوسل به زور. بر اين اساس مداخله بشر دوستانه عبارت است از : دخالتي که با استفاده از زور در جهت جلوگيري از نقض گسترده حقوق بشر انجام مي شود که با
تقويم ايرانيان در گذر تاريخ مطالعه تاريخ ايران باستان و تحقيقات اخير در اين زمينه نشان ميدهد که انواع تقويم رسمي و محلي از روزگاران پيشين در ايران کهن معمول بوده است که از ميان آنها سه تقويم زير داراي اهميت بيشتري بوده است : فرس قديم ( هخامنشي )
• ايده هاى پيشينى عقل عملى از سپيده دم تاريخ انديشه سياسى تا روزگار ما انديشه وران و فيلسوفان هر دوره اى از اصل هايى سخن به ميان آورده اند که هر چند در بنياد داراى اشتراک و همسانى بوده اند، اما بحث ها و تفسير هاى گوناگون و متفاوتى را برانگيخته اند.
ابتدا بايد فلسفه را تعريف کنيم.در واقع تعريف واحدي از فلسفه که مورد اتفاق همه صاحب نظران باشد وجود ندارد.دليل آن وجود ديدگاههاي متفاوت از فلسفه است.نظرات ما راجع به زندگي،جهان،ومسايلي از اين قبيل از نوع فلسفي خواهد بود.هر پاسخي که به مسايل فوق داده
«کساني که امروز وارد مدرسه مي شوند، در پايان دوران بيست ساله، يک جوان بيست و شش، هفت ساله هستند- امسال، سال اول چشم انداز است- شما مي خواهيد اين جوان خلاق، داراي ابتکار، شجاع، آراسته از لحاظ اخلاقي، سالم از لحاظ جسمي و فکري و رواني، صاحب فکر و انديش
يکي از عوامل بروز نارضايتي هاي گسترده از رژيم شاه، فساد بيحد و حصر دربار بود. فساد اخلاقي، تکبر و تفرعن، فساد جنسي، فساد مالي و فساد ديني تمام تار و پود دربار را در نورديده بود. در حقيقت، فسادي که با ظهور رژيم پهلوي همزاد دربار بود، در پايان دوران
دبيرکل جمعيت فدايان اسلام گفت: ولايت فقيه مايهي وحدت ملي است و به خاطر همين امروز لبهي پيکان دشمنان به سوي ولايت فقيه است. به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صبح پنجشنبه در ادامهي مراسم دومين دوره از طرح بصيرت فرماندهان و
جلوه هاي خشونت درمنطقه خاورميانه بويژه فلسطين و عراق که منشأ آن را بايد حرکت سياسي صهيونيسم دانست جان ساکنان اين منطقه را بي مقدار و روح آنان را بيمار کرده است. در روزها و هفته هاي گذشته مردم جهان و منطقه خاورميانه شاهد بالا گرفتن دامنه خشونت و کشتا
بهاءالدين محمدبنحسينعاملي لقب شيخ بهايي نسب از نوادگان حارث همداني، صحابي معروف امام علي(ع) مذهب شيعه دوازه امامي(نظر به تاليف حاشيه اثني عشريه) تولد 953ه چهار شنبه 13 ذيحجه (سده دهم) بعلبک، لبنان وفات 1031ه (سده يازدهم) اصفهان، ايران
هدف تحقيق : تبيين مباني رفتار شوراي همکاري خليج فارس در قبال جمهوري اسلامي ايران در طول جنگ تحميلي و نيز مواضع اين شورا در قابل جزاير سه گانه ايراني است . سوال 1: آيا شوراي همکاري خليج فارس يک استراتژي ثابت و قطعي در برابر ايران اتخاذ کرد و آنرا
مختصري از زندگينامه استاد شهيد مرتضي مطهري (ره) استاد شهيد آيت الله مطهري در 13 بهمن 1298 هجري شمسي در فريمان واقع در 75 کيلومتري شهر مقدس مشهد در يک خانواده اصيل روحاني چشم به جهان مي گشايد. پس از طي دوران طفوليت به مکتبخانه رفته و به فراگيري در
سوسيالدموکراسي يا مردمسالاري اجتماعي يک ايدئولوژي سياسي است که در اواخر سده? نوزدهم و اوايلسده? ?? (ميلادي) از سوي هواداران مارکسيسم ارائه شد. ابتدا سوسيال دموکراسي شامل انواع گرايشات مارکسيستي از گرايشات انقلابي همچون رزا لوکزامبورگ و ولاديمير لن
کودکي و نوجواني شبي مهتابي و پرستاره بود ، او در ميان چادرهاي بر افراشته در دشت قدم مي زد ، احساس غريبي داشت ، بسيار انديشناک بود ، نه بخاطر جنگ فراروي فردا ، از اين ميدانها سخت تر را نيز گذرانده بود ، خيالش از نيروهايش نيز راحت بود و مي دانست آنها
رهبرى در طرح امامت طرح امامت از نظر اعتقادى و فرهنگى از اصيلترين مبانى ايدئولوژيکى اسلام، و از نقطه نظر سياسى اجتماعى، از بارزترين پايههاى انقلابى فقه اسلام است. در تجزيه و تحليلهاى سنتى بيشتر دو بخش «شرائط امام» و «مسئوليتهاى امامت» مورد بحث قرار
بخش اول )ترجمه : به طور کلي ، تفاوت ها در سياست خارجي ، از يک دولت به دولت ديگر ، بيشتر ، ازشکل حکومت يک دولت تأثير مي پذيرد تا از مجموعه هاي خاص بوروکراسي ، گروه هاي ذي نفع ، يا افراد درون آن دولت. شکل حکومت ، شامل ديکتاتوري نظامي ، حکومت حزب کموني
به طور ساده مي توان گفت جهاني شدن بر سطح در حال افزايش، دامنه رو به رشد و تاثير پرشتاب، فزايند و عميق جريان هاو الگوهاي فراقاره اي تعامل اجتماعي دلالت مي کند. جهاني شدن به تغيير يا دگرگوني در سطح سازماندهي بشري اشاره دارد که جوامع دور را به يکديگر م